יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הפרעות בתיאבון בגיל הזיקנה

    מעקב וטיפול בבעיות התזונה של הוריכם, יכולים למנוע מצב של התדרדרות בריאותית ונפשית

    עודכן לאחרונה:18/05/23

    התזונה הקבועה של ההורה המזדקן משפיעה באופן קריטי על שמירת בריאותו. מחקרים מראים כי לתזונה השפעה מכרעת על מספר שנות החיים ועל איכות החיים של הקשישים.

    הגורמים להפרעות בתיאבון

    השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים עם תהליך ההזדקנות משפיעים על יכולתו של ההורה לאכול. בגיל המבוגר שינויים בחוש הטעם והריח, בעיות שיניים, דיפרסיה, בלבול קוגניטיבי, מחלות ותרופות מרובות וירידה בתנועתיות, מובילים לאכילה בלתי מאוזנת שאינה מכילה את כל אבות המזון הנדרשים. בנוסף, בגיל הזיקנה יורדת היכולת של הגוף לספוג את כל המרכיבים הנמצאים במזון ונדרשים לקיומו ולהמשך תפקודו.
    יותר ויותר עדויות מצביעות על כך שאצל חלק גדול מהאוכלוסייה המבוגרת התזונה לא תמיד מספקת את הכמות המומלצת של הוויטמינים והמינרלים. צריכת מזון דל בחלבון, סידן וויטמין D, מובילה להפרעות בוויסות ההורמונאלי ובתפקוד מערכת החיסון, להחלשת העצמות וכתוצאה מכך לשברים, לעלייה של תאי גוף מדכאים לעומת עוזרים. במקרים רבים, בעיות תזונה אלו מובילות גם לתמותה.
    גם שינויים במצב הנפשי, החברתי והכלכלי משפיעים על ההורה בגיל המבוגר. הפחתת ההכנסה בעקבות הפרישה מהעבודה או בעקבות הגדלת ההוצאות הרפואיות והתחושה שנחיצותם לחברה הולכת ופוחתת, עלולים לעתים להקשות על הוריכם בהתמודדות עם חיי היום-יום. גם האובדנים הכרוכים במותם של אנשים קרובים בני אותה קבוצת גיל, המעבר למעונות חדשים, ולעתים הבידוד החברתי, הם שינויים שכיחים. שינויים אלה עלולים להשפיע גם על מגוון פעילויות הקשורות למזון: על היכולת הכספית לצרוך מזון מגוון ובכמות מספקת, על היכולת לערוך קניות, על כושר הבישול והכנת המזון, על הצד החברתי של האכילה וגם על התיאבון.

    מניעה

    מקובל ליחס את כל השינויים הגופניים שנמנו לתהליך ההזדקנות הביולוגי הנורמלי, אך, חוקרים רבים סבורים ששינויים אלה אינם מחויבי המציאות בגיל בשלישי. לדעתם, אפשר למנוע או להקטין חלק ניכר מהתופעות שמייחסים כיום להזדקנות, ובכך לשפר את איכות החיים בתקופת גיל זו.
    לדוגמה, מעקב אחר ירידה בתיאבון ובדיקה קבועה של משקל הוריכם מאפשרים לזהות שינויים או בעיות. משקל והערכת תיאבון הם מדדים מנבאים להתדרדרות תזונתית. הטיפול בהורה מזדקן מחייב התייחסות רבה להיבטים שונים של האכילה והתזונה כמו: השגת המזון, העברתו להורה, הגדרת צרכיו ובנייה של תפריט. כמו כל בעיה אחרת בזיקנה הפתרונות נבנים לפי הצרכים והיכולות הספציפית של ההורה המטופל.

    יש להדגיש בפני ההורה המבוגר את החשיבות של שמירה על משקל גוף יציב. אפשר להציע להשתמש בפעילות גופנית לשם חיזוק השרירים ורצוי לכלול תוספים תזונתיים בעיקר נוזליים היות והשפעתם של אלו על תחושת השובע קטנה יותר. במידה ואתם חוששים כי הוריכם נמצאים בסיכון להתדרדרות תזונתית יש להפנותם לבדיקות רפואיות כלליות ולבדיקות כימיות ואנדוקרינולוגיות. לאחר מכן, מומלץ להתייעץ עם דיאטנית ולתאם תכנית תזונה, פעילות גופנית ולקיחת תוספי תזונה.

    טיפול

    המלצות תזונה כלליות:

    • יש להקפיד לאכול את מגוון הירקות והפירות, יש להעדיף מזונות טריים על ה"שרופים", היות והם מכילים מגוון של ויטמינים, מינרלים ופיגמנטים שונים – החיוניים לבריאות טובה ואופטימלית.
    • חשוב להקפיד על צריכת חלבונים מספקת (בהתאם לבדיקות מאזן החנקן).
    • מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות (כמו: אורז ולחם מלא), היות והם ישמרו על רמת סוכר נאותה במחזור הדם, וימנעו נפילות אנרגיה במהלך היום.
    • יש להפחית את צריכת השומן הרווי, שמקורו בעולם החי (כמו: בשר אדום וגבינות שמנות) – היות והם יגרמו לסתימת העורקים בגופנו ולתהליכים ממהירים אחרים.
    • יש להעדיף את צריכת השומנים מהקבוצה החד והרב בלתי רוויות (כמו: שמן זית, אבוקדו, לפתית, פשתן), אשר תורמים ל"ניקוי העורקים" בגופינו, יצירת פרוסטגלנדינים (תרכובות דמויות הורמונים) וכ"ו.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן