יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הפרעות אכילה? ניתן ליצור הרגלי אכילה חדשים

    המכון לטיפול בהפרעות אכילה בביה"ח השיקומי רעות מציע מספר מסגרות טיפול לאוכלוסייה הסובלת מהפרעות אכילה

    עודכן לאחרונה:16/05/23

    המכון המחודש לטיפול בהפרעות אכילה בבית חולים שיקומי רעות תל אביב, מציע מספר מסגרות טיפול שנועדו לסייע למטופלות ולמטופלים לסגל הרגלי אכילה חדשים ולשפר את התפקוד בהיבטי החיים השונים.

    במכון מועסקות מומחיות ונשות מקצוע בעלות ניסיון רב שנים בטיפול באוכלוסייה הסובלת מהפרעות אכילה, ובהן פסיכולוגיות קליניות ושיקומיות, דיאטניות קליניות, מטפלות קבוצתיות, מדריכות הורים, מדריכות משפחה ופסיכיאטר. הצוות לוקח חלק פעיל בהכשרת אנשי מקצוע, במעורבות בפרויקטים בקהילה כמו גם במחקר ובקשר עם האקדמיה.

    צוות המכון מומחה בטיפול בצעירות ובצעירים, בנשים ובגברים, הסובלים מאנורקסיה, מבולימיה ומהפרעת אכילה כפייתית. כמו כן ניתן טיפול וליווי לאנשים המתמודדים עם השמנת יתר, לפני ניתוחים בריאטריים (קיצור קיבה) ואחריהם.

    מהי בעצם הפרעת אכילה?

    אמיר צנדקוביץ, מנהל המערך לפסיכולוגיה שיקומית והמכון לטיפול בהפרעות אכילה בבית החולים: "הפרעת אכילה מאופיינת בכך שהרגלי האכילה יוצאים משליטה ומסכנים את בריאות האדם. כיום, הפרעת אכילה נחשבת לאחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם המערבי כשבישראל למעלה מ 2,000- מטופלים מאובחנים מדי שנה כלוקים בה".

    הפרעת אכילה-מה הייחודיות שהטיפול השיקומי מציע להתמודדות עם מחלה זו?

    צנדקוביץ: "מטרות הטיפול השיקומי הן יצירת הרגלי אכילה חדשים וסיוע למטופלים ולמטופלות לתפקד באופן המיטבי האפשרי. תפיסת העבודה, שהוכחה כמוצלחת, מתייחסת למכלול היבטי החיים ומשלבת טיפול המשפר את התפקוד התזונתי, הרגשי, הקוגניטיבי וההתנהגותי".

    המכון מציע מסגרות שונות לטיפול, הכוללות טיפול יום אינטנסיבי, טיפול מרפאתי, טיפול משפחתי המיועד לכל בני המשפחה המתמודדים עם בן או בת משפחה הסובלים מהפרעת אכילה, ומסגרת של הדרכות הורים להתמודדות עם ילד הסובל מהפרעת אכילה.

    "המסגרת החדשה שפתחנו היא טיפול יום המיועדת לבני 18 ומעלה ומציעה מעטפת רב מקצועית של 5 ימי טיפול בשבוע במשך 6 שעות ביום", מרחיב צנדקוביץ. "הטיפולים כוללים: טיפול תזונתי, מעקב וליווי צמוד של אחות לאורך כל תקופת הטיפול, טיפול פסיכיאטרי, פסיכולוגי, טיפולים קבוצתיים בהם אמנות, פסיכודרמה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי וליווי של צוות חונכות.

    "אחד הדברים שמייחדים את מסגרת טיפול יום הוא ההשתתפות בשתי ארוחות בכל יום. כל מטופלת מקבלת תפריט מגוון הכולל את כל אבות המזון ומותאם לתהליך שינוי הרגלי האכילה. הארוחות מתקיימות יחד עם הצוות המטפל במטרה לייצר חווית אכילה חיובית, ללא שיפוטיות או ביקורת".

     

    מה השוני בין טיפול יום לטיפול מרפאתי?

      צנדקוביץ: "מסגרת של מרפאה היא פחות אינטנסיבית וכוללת  5-3 מפגשים בשבוע הניתנים לאורך שעות היום. מדובר במסגרת גמישה המאפשרת שילוב של טיפול לצד שמירה על שגרת החיים- תעסוקה, לימודים, משפחה. גם כאן הטיפולים כוללים מעטפת וליווי צמוד של צוות רב מקצועי הכולל מעקב רפואי, פסיכיאטרי, תזונתי, טיפול פסיכולוגי וטיפולים קבוצתיים דוגמת אמנות, פסיכודרמה, תנועה וטיפול קוגניטיבי התנהגותי".

     

    בהקשר המשפחתי, אתה יכול להצביע על תמרורי אזהרה שחשוב להורים לשים לב אליהם?

    צנדקוביץ: "ישנן בהחלט התנהגויות של ילדים שיש לשים לב אליהן והן יכולות להיות סמן לבעיה הדורשת התערבות של צוות רב מקצועי. לדוגמה: הסתגרות בקביעות בחדר מיד לאחר ארוחה משפחתית, אגירת מזון בחדר ואכילה בסתר, ירידה במשקל המלווה בירידה במצב הרוח ודבר נוסף שיש לשים אליו לב הוא לכך שכמויות מזון גדולות מתחילות  'להיעלם' מהמקרר. כמו כן,  יש שינויים שמתבטאים גם בתפקוד היום-יומי: ירידה בלימודים, שינויים באופי הקשרים החברתיים. עוד סימן הוא אם הילד פתאום מתחיל ללבוש בגדים כהים ורחבים להסתרה של הגוף כדאי להתחיל לברר בעדינות מה הוא חווה".

     

     (צילום: גיל דור)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן