יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    מעבר דירה בטוח להורה המזדקן

    איך להתאים את הדירה החדשה לזקן, איך לארוז את תכולת הדירה הישנה ואיך לבצע את ההובלה? המדריך למעבר דירה בגיל הזיקנה

    עודכן לאחרונה:05/06/23

    תהליכי הזדקנות מלווים בשינויים חברתיים, בריאותיים ומשפחתיים, שלעתים מובילים לצורך במעבר דירה. לעתים שינוי מקום המגורים נעשה מתוך לחץ משפחתי ואינו תואם בהכרח את רצונו של הזקן. מצבים אלו יכולים להוביל לאי התאמה בין הציפיות והמטרות של הילדים לאלו של ההורה הזקן. בכדי להקל על המעבר, מומלץ לעשות את הבחירה בדירה החדשה תוך כדי שיתוף פעולה.

    למה לעבור דירה?

    במקרים בהם ההורה הוא היוזם של ההחלטה על מעבר דירה, התהליך פשוט יותר. ראשית, החלטה שכזו מעידה על כשירות מנטאלית ובריאותית ושנית, שינוי יזום עובר בצורה חיובית יותר. הורה שמחליט לעבור דירה עושה זאת בדרך כלל כתוצאה מהבנה כי דירה גדולה מדי ששימשה לצורכי המשפחה בעבר, אינה משרתת אותו כראוי ולעתים אף יוצרת בו תחושת בדידות. לעתים הדירה אינה מתאימה (קומה גבוהה ללא מעלית וכד'). בנוסף, ישנם מקרים בהם הורה חולה במחלה שיש לה אופי התקפי (כגון אסטמה או מחלות לב), חושש מהתקף נוסף ומעוניין במעבר לסביבה מוגנת בה יזכה להשגחה רפואית.

    במקרים אחרים, ההחלטה על המעבר אינה של ההורה אלא החלטה של משפחתו ונעשית מחוסר ברירה בעקבות שינוי בריאותי מהותי או קושי תפקודי. מעבר שכזה יכול להיות מלווה בהתנגדות של ההורה, אך, גם במקרה זה צפוי שההתנגדות תפחת בהמשך וייתכן אף שהמעבר ישפיע לטובה על ההורה.

    לעבור או לשפץ?

    לפני ההחלטה המורכבת על מעבר דירה כדאי לבדוק עד כמה בכלל יש צורך במעבר. ישנם מקרים בהם קיימת אפשרות של עריכת שינויים ושיפוץ הדירה הקיימת, כך שתתאים למצבו של ההורה. לדוגמה: לבטל את האמבטיה ולהחליף אותה במקלחון, להגדיל את המעברים בבית, במקרה של שימוש בכיסא גלגלים, לשפר את הריהוט והאבזור ועוד.

    לאן לעבור?

    אם הוחלט על ידי הזקן ומשפחתו כי הצרכים החדשים שלו דורשים מעבר לדירה אחרת, יש לעזור להורה לקבל החלטה בנוגע להעדפותיו לגבי אזור המגורים. האם הוא מעוניין לגור מחוץ לעיר? כמה קרוב הוא רוצה לגור לילדים?

    מגורים משותפים של הורים וילדיהם דורשים חשיבה משותפת. לפני החלטה שכזו יש לקחת בחשבון מספר גורמים מרכזיים כמו: טיב היחסים לאורך השנים, יחסי ההורה עם בני המשפחה האחרים. בנוסף, כדי למנוע אכזבות ומשברים, כדאי לבדוק מהן הציפיות ההדדיות ( למשל, עד כמה ההורה מעוניין להיות מעורב בטיפול בנכדים, עד כמה הוא עשוי להתערב בחיי המשפחה ובקבלת ההחלטות וכן הלאה).

    בחיפוש הדירה המתאימה יש להתחשב באפשרות הניידות והנגישות למקומות כמו: מכולת, בנק, תחנת האוטובוס ולפארק הציבורי. חשוב מאוד להקפיד כי השבילים באזור יהיו נוחים להליכה ומוארים כדי לעודד יציאה מהבית ושהכניסות לבית והסביבה תהיינה נוחות ומוארות. יש לבדוק האם יש באזור אנשים בגיל המבוגר, דבר המעודד יצירת קשרים חברתיים, והאם קיימים באזור פעילות ומועדונים לגיל מבוגר. בנוסף, חשוב שהדירה החדשה תותאם לצרכים המיוחדים של ההורה. במידה וההורה סובל מירידה בכושר התפקוד וזקוק לעזרה מביטוח לאומי ולאביזרי עזר, הדירה צריכה להתחשב בבעיות אלו ולהתאים למגבלות באמצעות מעלית, מדרגות עם מעקות, ירידה בעלת שיפוע סביר וכדומה.

    יש לתת לקשיש אפשרות להסתגל למקום החדש ולזכור שבמשך שבועות אחדים הוא עלול להיות במצב של משבר כך שיש לבקר אותו בתדירות גבוהה. כאשר המעבר נעשה למסגרת כמו דיור מוגן או בית אבות מדובר בהתמודדות מורכבת עוד יותר כיוון שהיא כוללת גם הסתגלות לסביבה פיזית וחברתית חדשה, לאוכל ולסגנון חיים שונה מהסגנון שהיה מוכר לו. לכן, ביקורים רבים אצל ההורה במעבר שכזה הם בעלי משמעות גדולה עוד יותר.

    ההכנה לקראת מעבר הדירה של ההורה

    שיפוץ: לפני כניסת ההורה לדירה רצוי לתכנן את הדירה המיועדת ולהכינה לכניסת אדם מבוגר. גם אם כרגע הזקן עצמאי בכל משימות היום-יום חשוב לחשוב לטווח ארוך ולבדוק האם יש שינויים שכדאי לעשות בדירה לפני המעבר, לדוגמה- להתקין ידיות בחדר האמבטיה, להתקין ארונות בגבהים שאינם מצריכים טיפוס על כיסאות, לשנות ולהגביר את התאורה בבית וכו' .

    הובלה: בזמן השיחה עם המוביל חשוב לשים דגש על מספר דברים: כדאי לפרט ככל הניתן את תכולת הדירה. עדיף לפני השיחה לעבור בחדרים ולוודא אילו חפצים יעברו לדירה החדשה. בנוסף, חשוב לברר עם מי דיברתם והאם הוא יגיע ביום ההובלה ולוודא שהצעת המחיר הטלפונית הנה סופית ולא תשונה במהלך ההובלה. מומלץ לבקש מהמוביל שישלח מסמך שבו תצוין תכולת הדירה והתנאים שסוכמו ועליו יחתמו שני הצדדים. כדאי לבקש לבצע את ההובלה הכי מוקדם שניתן בבוקר. בכך תוכלו להבטיח שתהיו ההובלה הראשונה לאותו יום עבור המוביל ששכרתם ולא תסבלו מאיחורים כתוצאה מהובלות קודמות.

    לפני ההובלה חשוב לסמן את הפריטים שאינם צריכים הובלה. פעולה זו תזכיר לכם לידע את אנשי הובלות שלא לקחת פריטים אלו. ודאו כי מסמכים חשובים הקשורים למעבר לא ארוזים וניתן למצוא אותם בקלות. בנוסף, כדאי להניח בצד פריטים וארגזים מיוחדים ולהדגיש בפני המובילים לנהוג בהם בזהירות. חשוב לכתוב על הארגזים באיזה חדרים המובילים צריכים לפרוק אותם. כך תדעו לאן כל ארגז שייך ואיזה לפרוק קודם.

    האריזה: רצוי לארוז ביחד חפצים מאותו סוג. אל תערבבו למשל ספרים עם כלי מטבח או בגדים חומרי ניקוי. כלי מטבח שבירים יש לארוז בנפרד. ניתן לעטוף יחדיו מספר פריטים מאותו סוג, כוסות או צלחות, אך כדאי להפריד ביניהם בשכבה אחת לפחות של נייר. את הדברים השבירים, שהם בד"כ גם הכבדים, השתדלו לארוז בקרטונים קטנים יחסית, כדי שלא יתפרקו בגלל המשקל.

    על האריזות כדאי לסמן את הדברים הבאים: תכולת הארגז, חדר יעד, לאיזה חדר מיועד הארגז בבית אליו עוברים. במידה ומצויים כלים שבירים בארגז, יש להתייחס אליו במשנה זהירות ולהעיר את תשומת לבם של המובילים לכך ולסמן על הארגז כי יש בו כלים שבירים.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן