יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    המדריך לזכויותיהם של חולי דמנציה ואלצהיימר

    אלו זכויות, גמלאות, קצבאות ושירותים מגיעים לאנשים עם דמנציה ואלצהיימר?

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    אנשים עם דמנציה ואלצהיימר זכאים לשורה של קצבאות ושירותים, במטרה להבטיח את איכות חייהם ולהקל על בני המשפחה המטפלים.

    גמלת סיעוד

    תנאי הסף: 1. אדם שהגיע לגיל פרישה 2. גמלת חוק סיעוד מגיעה רק לתושב ישראל 3. אינו מקבל קצבאות אחרות למימון טיפול אישי 4. גמלת חוק סיעוד תלויה במבחן הכנסות מילוי טפסים: מתחת לגיל פרישה: אדם שעוד לא הגיע לגיל פרישה וזקוק לעזרה במשימות היומיום צריך להגיש לביטוח הלאומי בקשה לשירותים מיוחדים. בפרק הזמן שלאחר הגשת הבקשה ועד קבלת התשובה ניתן לבקש שירות טרום סיוע. אדם מגיל פרישה עד גיל 90: צריך לפנות לביטוח לאומי בבקשה לגמלת חוק סיעוד. להגשת הבקשה ניתן להיעזר בחברות סיעוד או בעובדת הסוציאלית האזורית. הערכת תלות: מגיל פרישה ועד גיל 90: לאחר הגשת הבקשה תבוא אחות לבית המטופל על מנת להעריך את רמת התפקוד שלו. מעל גיל 90: יכול לבחור בין הערכת תלות של אחות מטעם הביטוח הלאומי לבין הגשת הערכה של פסיכוגריאטר. קבלת תשובה: קבלת תשובה מביטוח לאומי תוך חודש וחצי מיום הגשת הבקשה. בניית תוכנית טיפול: המרת שעות הגמלה לשירותים. השירותים כוללים: מוצרי ספיגה, השתתפות במימון עובד זר, מטפל או מטפלת ישראלי בבית, לחצן מצוקה או קהילה תומכת, ביקור במרכז יום לקשיש

    לגמלת הסיעוד יש מספר תנאי זכאות:

    • תושב ישראל שהגיע לגיל פרישה ותלוי בעזרת הזולת בפעולות היום-יום או זקוק להשגחה. הזכאות התפקודית נקבעת על פי מבחן תלות (מבחן להערכת התפקוד), על ידי מעריך מטעם הביטוח הלאומי (אח/ ות, פיזיותרפיסט/ ית) בביקור בבית הזקן.
    • חשוב לציין שבמקרים בהם הרקע לקושי התפקודי הוא ירידה קוגניטיבית- דמנציה, לעתים הפגיעה אינה נראית כלפי חוץ. האדם נראה לכאורה עצמאי בתפקוד, אולם כשבודקים את הדברים לעומק מתגלים קשיי התפקוד, למשל, יכול להתגלות שהאדם מסוגל פיזית לאכול אך אם לא יזכירו לו הוא לא יעשה זאת. לכן, חשוב לצרף אבחון מגריאטר/ פסיכוגריאטר ולבקש לתאם את ביקור המעריך מביטוח לאומי עם בן משפחה שיוכל לתת מידע על הקשיים.
    • הגמלה ניתנת בתנאי שהזקן מתגורר בבית או בדיור מוגן (לא במוסד).
    • מבחן הכנסות- קבלת הגמלה מותנית במבחן הכנסות. מעל תקרת הכנסות הנקבעת ע"י ביטוח לאומי תוענק רק מחצית הגמלה, או לא תינתן כלל. כמו כן, מתחשבים בקביעת גובה הגמלה גם בהכנסות בן/ בת הזוג.
    • הגמלה לא תינתן לזקנים המקבלים קצבת שירותים מיוחדים מביטוח לאומי או קצבת עזרה לזולת ממשרד הביטחון.

    לאנשים המקבלים גמלת סיעוד זכויות נלוות . לקבלת מידע על הזכויות, לחצו כאן.

    לפרטים מלאים על גמלת חוק סיעוד מטעם ביטוח לאומי, ראה במאמר המצורף אודות חוק גמלת סיעוד בביטוח לאומי

    מרכזי יום לקשיש

    מרכזי יום לקשיש מעניקים מגוון שירותים לאנשים עם קשיי תפקוד על רקע פיזי ו/ או על רקע ירידה בזיכרון (תשושי נפש), על מנת לשפר את איכות חייהם ולהקל על בני משפחותיהם. במרכזים ניתנות ארוחות בוקר וצהריים וניתן להגיע אליהם ומהם חזרה הביתה באמצעות הסעה. בחלק מהמרכזים יש גם שירותי כביסה, רחצה, תספורת, מניקור ופדיקור. במרכזי היום לקשיש נהנים החברים מפעילויות חברתיות, מחוגים, מהרצאות, מטיולים ועוד. במקום ניתנים גם שירותים מקצועיים כמו: פיזיותרפיה, בדיקות אחות, מתן תרופות וייעוץ גריאטרי.

    קיימים מרכזים נפרדים לאנשים עם ירידה בזיכרון או אגפים נפרדים במרכזי יום המשרתים גם אוכלוסייה עם קשיי תפקוד על רק פיזי.

    חלק מהמרכזים פועלים בין השעות 8:00 ל-13:00 ואחרים עד 15:00 או 19:00 בתמורה לתוספת תשלום.

    קצבת נכות של ביטוח לאומי

    קצבת נכות היא קצבה חודשית הניתנת לאדם שלא הגיע לגיל הפרישה ועקב נכות פיזית, נפשית, שכלית, כושר ההשתכרות שלו נפגע ב-50% לפחות, ובמקרה של עקרות בית- כושרן לתפקד במשק בית נפגע ב-50% לפחות. מטרת קצבת הנכות היא לפצות את האדם הנכה על אובדן כושרו להשתכר ולא על עצם קיום הנכות. את אחוז הנכות קובע רופא מטעם המוסד לביטוח לאומי במסגרת ועדה רפואית ובהתאם לבדיקות רפואיות ומסמכים רפואיים. במקרה שמדובר בעקרת בית, היא תופנה למכון מיוחד לצורך הערכת תפקודה.

    קצבת שירותים מיוחדים  של ביטוח לאומי

    קצבת שירותים מיוחדים של ביטוח לאומי ניתנת לאנשים מתחת לגיל פרישה. הקצבה מיועדת, בין השאר, לחולי אלצהיימר ודמנציה שלקו במחלה לפני גיל הפרישה וזקוקים לעזרה של אדם אחר בביצוע פעולות בסיסיות, כמו: הלבשה, רחצה, אכילה, ו/ או זקוקים להשגחה על מנת למנוע סיכון לעצמם או לאחרים.

    הזכאות לקצבה זו מותנית במספר קריטריונים:

    • האדם מבוטח בביטוח לאומי, חי בישראל, וגילו 18 ועד גיל פרישה.
    • בעקרון, מי שהגיע לגיל פרישה אינו יכול להגיש בקשה לשירותים מיוחדים, הוא יכול להגיש בקשה לגמלת סיעוד. יחד עם זאת, אם הוגשה תביעה לכל המאוחר 6 חודשים לאחר גיל הפרישה ורופא של ביטוח לאומי קבע זכאות לקצבה בתקופה שלפני גיל הפרישה תיתכן זכאות לשירותים מיוחדים. מי שנמצא זכאי לקבלת קצבה לשירותים מיוחדים בעת הגיעו לגיל פרישה, יימשך תשלום הקצבה לאחר גיל הפרישה כל זמן שהוא עונה על התנאים. גם אנשים שהיו זכאים לפני גיל זקנה לשירותים מיוחדים יכולים להמשיך ולקבלה.
    • נקבעה לאדם, על ידי הביטוח הלאומי, נכות רפואית בשיעור 60% לפחות והוא מקבל קצבת נכות, או שלא משולמת לו קצבת נכות אבל הביטוח הלאומי קבע לו נכות רפואית של 75% והוא אינו מקבל קצבה מיוחדת לנפגעי עבודה מן הביטוח הלאומי, או תשלום בעד טיפול אישי או בעד עזרה בבית על פי חוק כלשהו. וכמו כן שהכנסתו החודשית מעבודה אינה עולה על 5 פעמים השכר הממוצע.
    • האדם לא מאושפז במוסד סיעודי או בכל מקום אחר בו ניתנים שירותי רפואה, סיעוד ושיקום.
    • האדם לא מקבל הטבות על פי הסכם ניידות אלא אם כן ועדה רפואית קבעה לו מוגבלות בניידות בשיעור 100% או שהוא זקוק לכיסא גלגלים ומשתמש בו או שהוא מרותק למיטה.

    העסקת עובד זר

    העסקת עובד זר לצורך טיפול באדם עם דמנציה דורשת הנפקת רישיון להעסקתו. בישראל יש חברות כוח אדם רבות שמתמחות בייבוא עובדים זרים לארץ ממדינות שונות, והן מנוסות מאוד בכל הביורוקרטיה הכרוכה בהעסקת עובד זר. לכן מומלץ להיעזר בהן.

    יש מספר קריטריונים לקבלת היתר להעסקת עובד זר:

    • העסקת עובד זר בתחום הסיעוד מותנית בזכאות שנקבעה לאדם על ידי המוסד לביטוח לאומי, או על ידי הערכת תלות שנעשתה על ידי רשות האוכלוסין וההגירה (למי שנדחה על הסף מקבלת גמלת סיעוד בשל הכנסות גבוהות).
    • היתר העסקה לא ניתן למבקשים ששוהים בבתי חולים, בתי חולים שיקומיים, בתי אבות וכדומה.
    • ההיתר יינתן לאנשים בגיל הפרישה ומעלה. בגילים צעירים יותר יאושר ההיתר לאלה הזכאים לקצבת שירותים מיוחדים מהמוסד לביטוח לאומי, על פי תנאי ביטוח לאומי.

    תו חניה לרכב נכה

    משרד הרישוי הוא זה שמנפיק תווי חניה לרכבי נכים.

    הזכאים לקבלת התו (בכפוף להצגת אישורים מתאימים) הם: נכי משרד הביטחון, בעלי תעודת עיוור ממשרד הרווחה, ניצולי שואה (עם אישור מהאוצר), נכים נפגעי פעולות איבה, מוגבלי ניידות בכל הגילים – נכים אשר נקבע שזקוקים לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליהם הנכות, או אנשים שנקבעה להם נכות רפואית של לפחות 60% ותנועתם ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותם. ישנם קריטריונים רפואיים המזכים בתעודת נכה, כגון- חולי לב (העונים על קריטריונים  מסוימים), חולי מחלות ריאה כרוניות (העונים על קריטריונים מסוימים), חולי als, חולי פרקינסון במצב מתקדם עם הפרעות בהליכה, מטופלי דיאליזה ועוד.

    על מנת לקבל את תו החניה יש לפנות באמצעות דואר למשרד הרישוי-  ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות במרכז פניות הציבור ת.ד. 72, חולון, 58100. יש לצרף לפנייה את כל המסמכים הדרושים.

    לפרטים נוספים על המסמכים הדרושים ותהליך הפנייה, ראה חניית נכים.

    שיקום לזקנים עם דמנציה

    שיקום הוא תהליך שמטרתו להחזיר את הפרט לאחר פגיעה או מחלה לתפקוד מירבי בסביבתו הטבעית.

    בינואר 2009 הוציא משרד הבריאות חוזר מנהל (4/2009 מ-14.1.09) המציין בפירוט מהן אמות המידה לטיפול שיקומי לקשישים (לקריאת החוזר המלא). חשוב לציין בהקשר של אנשים עם דמנציה הזקוקים לשיקום, שעל פי חוזר משרד הבריאות קיומן של מגבלות קודמות בתפקוד הקוגניטיבי לא מהווה סיבה לשלול שיקום. זאת בתנאי שהרופא מעריך שניתן להחזיר את האדם לתפקוד הקודם או לשפר את תפקודו במידה משמעותית. החוזר קובע כי יש לתת שיקום גם במקרים של ירידה קוגניטיבית בתנאי שהמטופל מסוגל לשתף פעולה ברמה המאפשרת את שיקום הניידות שלו ותפקודו הקוגניטיבי.

    אשפוז סיעודי

    אשפוז במוסד סיעודי אינו בהכרח פתרון רע עבור החולה ומשפחתו. מוסד כזה יכול להעניק לאדם החולה את כל הטיפול המקצועי לו הוא זקוק במקרים בהם הוא אינו יכול לקבלו בבית, ובמקביל להקל על בני משפחתו. במידה ואתם שוקלים את האפשרות, חשוב לבקר במספר מוסדות סיעודיים ולבחון את האווירה במקום, את היחס לחולים וכו'. מאחר ואשפוז סיעודי כרוך בהוצאה כספית גדולה, זכאי כל תושב במדינה לפנות ללשכת הבריאות בבקשה לסייע במימון אשפוזו. על מנת לקבל מימון כזה, על החולה לעמוד במספר קריטריונים:

    • משרד הבריאות יגדיר את הקשיש כתשוש נפש או כסיעודי.
    • ההכנסות של המבקש ובני משפחתו מקרבה ראשונה ייבחנו בהתאם לקבוע בחוק.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 23.10.2014

    (תמונה להמחשה)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן