יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    היפרדות הרשתית – ליקויי ראייה בזיקנה

    מהי היפרדות הרשתית, מהם סימניה, מי נמצא בסיכון גבוה ללקות בה, ומהן דרכי הטיפול?

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    הרשתית היא השכבה הפנימית ביותר של גלגל העין. האור החודר דרך עדשת העין מתמקד ברשתית, ודרכה מועברת התמונה אל המוח. במקרים מסוימים, החומר הג'לטיני הנמצא בתוך גלגל העין עלול לשנות את צורתו, ובכך לגרום לקרע ברשתית. במקרה של קרע, נוזל עלול לחדור ולהצטבר בין דופן העין לרשתית, וכך לגרום להיפרדותה מגלגל העין. במקומות בהם הרשתית נפרדת מגלגל העין, לא תוכל להתקבל תמונה.

    סימנים להיפרדות הרשתית

    כאשר נוצר קרע ברשתית, התמונה שיראה האדם תופרע על ידי הבזקי אור ונקודות מרצדות או שטות מול העין. במקרים של היפרדות הרשתית, ראייתו של האדם תתכסה ב"וילון" פתאומי ו/ או הוא יחווה היעלמות פתאומית של חלק משדה ראייתו.

    מי נמצא בסיכון גבוה להיפרדות הרשתית?

    בני אדם הסובלים מקוצר ראייה הם בסיכון גבוה יותר מאחרים ללקות בהיפרדות הרשתית. בנוסף, בעלי היסטוריה משפחתית של התופעה יסבלו ממנה יותר.

    טיפול ומניעה בהיפרדות הרשתית?

    מומלץ לנקוט בצעדים הבאים על מנת למנוע מצב של היפרדות הרשתית:

    א. הרכיבו משקפי מגן בעת פעילות המסכנת את העיניים.

    ב. במקרה של פגיעה או פציעה של העין, פנו מייד לרופא העיניים על מנת לוודא שלא נוצר קרע ברשתית. שימו לב- קרע שאותר בשלביו המוקדמים ניתן למנוע את התרחבותו לכדי היפרדות הרשתית.

    ג. מומלץ, בייחוד אם מדובר בבני אדם בקבוצת הסיכון, להיבדק בקביעות אצל רופא העיניים כדי לאתר קרע ברשתית בשלב מוקדם.

    במקרה שנוצר קרע ברשתית, רופא העיניים יתאים אחד מהטיפולים הבאים בהתאם לגודל הקרע:

    • כשמדובר בקרע קטן בשלביו המוקדמים, ניתן לנקוט בטיפול באמצעות קרני לייזר. קרן הלייזר יוצרת צלקת סביב הקרע ברשתית ומונעת את חדירת הנוזל וכך את היפרדותה. זהו טיפול שאינו פולשני וניתן לבצעו ללא אשפוז.
    • במקרה וחלה היפרדות הרשתית, ניתן לטפל באמצעות ניקוז הנוזל שהצטבר תחת הרשתית, על מנת להקטין את המרחק בינה ובין דופן גלגל העין.
      כאשר האבחון והטיפול נעשים סמוך לאירוע היפרדות הרשתית, הסיכוי להצלת הראייה גדול.

    השלכות תפקודיות של היפרדות הרשתית

    השלכותיה התפקודיות של הפרדות הרשתית הן בראש ובראשונה איבוד הראייה במקטעים מסוימים ולפיכך ראיית תמונה חלקית בלבד. מחוץ לבית מדובר בסכנה ממשית, כיוון שהקטעים העיוורים הכרחיים לניידות בטוחה.
    בנוסף, היפרדות הרשתית תגרום לקושי בזיהוי חפצים ופרטים ולשיבוש ביכולת הקריאה והכתיבה.

    המלצות שימושיות

    ניתן להתמודד עם אובדן הראייה הנגרם כתוצאה מהיפרדות הרשתית בדרכים הבאות:

    א. בתוך הבית חשוב לווסת את האור וליצור ניגודים צבעוניים (חפצים הנמצאים בסמיכות זה לזה, כדאי שיהיו בצבעים שונים ומנוגדים על מנת להקל על זיהויים). בנוסף, כדאי להשתמש בחפצים גדולים ככל הניתן, על מנת שיהיו ניתנים לזיהוי למרות קיומם של החלקים העיוורים בשדה הראייה.

    ב. מחוץ לבית חשוב שהסובל מהיפרדות הרשתית יקפיד להניע את ראשו לכל הכיוונים על מנת לוודא שקיבל את תמונת הרחוב כולו וכן חשוב לסנן את האור באמצעות משקפי שמש בעלי מסנני קרינה איכותיים.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן