יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    היגיינת המטופל המרותק לביתו

    מדריך לטיפול בחולים המרותקים לביתם ושמירה על היגיינה

    עודכן לאחרונה:22/08/23

    כאשר נפגעת יכולת הניידות והזקן הופך מרותק לביתו יש צורך בהיערכות מחודשת ובהתאמת הבית לצרכיו החדשים. התאמת הבית נדרשת כדי להקל את הטיפול ובעיקר כדי להקנות איכות חיים לזקן ולשמור על ההיגיינה האישית שלו. יש צורך להתאים את הבית למטופל וחשוב להשתמש בעזרים המתאימים. התאמת הבית בצורה אופטימלית לזקן תיעשה בסיוע מרפא בעיסוק או פזיותרפיסט.

    רחצה

    הרחצה והטיפול האישי הם פעולות הכרחיות לשמירה על מצב בריאותו של הזקן. חשוב מאוד שהמטפל ייגש למלאכה זו ברגישות ומסירות ומתוך כבוד כדי להקל על הזקן במשימות אינטימיות אלו. חדר הרחצה הוא מקום שבו מתרחשות הרבה נפילות בשל סכנת ההחלקה ולכן, חשוב לשמור על זהירות ולהתכונן מראש לזמן הרחצה של הזקן.

    התאמת חדר האמבטיה היא שלב קריטי בהכנה לקראת הרחצה. חדר אמבטיה המותאם כראוי למצבם של הזקנים יכול להקל עליהם באופן משמעותי ולאפשר להם לשמור על עצמאותם בעת הרחצה.

    1. מקלחון עדיף על אמבטיה וזאת משום שהכניסה והיציאה מהאמבטיה, שלרוב גבוהה יותר מהרצפה, עלולות להביא לאיבוד שיווי המשקל.
    2. מקלחון ללא אגנית מהווה פתרון מצוין לקשישים, לנכים ולמוגבלים, עבורם הכניסה לאמבטיות עלולה להיות מסוכנת.
    3. כדי למנוע החלקה ונפילה מומלץ להשתמש במדבקות או בשטיחים נגד החלקה, בתוך האמבטיה או המקלחת ומחוצה לה.
    4. קיימים אביזרים נוספים שיוכלו לסייע לרחצה נוחה ובטיחותית, דוגמת וילונות במקלחת שימנעו התזת המים אל מחוץ לאמבטיה ויקלו על הכניסה אליה; מגוון רחב של משטחי ישיבה וכסאות אמבטיה, החל מכיסא פלסטיק פשוט ועד כיסא גלגלים מיוחד.
    5. חיוני להתקין ידית אחיזה מקובעת ויציבה.

    לאביזרי עזר נוספים ראה אתר עזרים.

    בחורף מומלץ לחמם את חדר האמבטיה באמצעות תנור מתאים לפני הכניסה לאמבטיה. יש לשים לב לטמפרטורת המים וניתן להתקין וסת השומר על חום המים. גם שהייה ממושכת במים חמים מסוכנת כיוון שהיא עלולה לגרום לירידה בלחץ הדם, לסחרחורת ולנפילה.

    מומלץ להכין לפני הרחצה את כל הציוד הנחוץ כמו מגבות, ספוג, שמפו וסבון ולהניח אותם כך שהגישה אליהם תהיה נוחה. כדאי להשתמש במגבות גדולות היכולות לכסות את כל גופו של הזקן כדי לגרום לתחושת חמימות ופרטיות. לפני ובסיום המקלחת יש לנגב את הרצפה ולהימנע מיציאה עם רגלים יחפות או רטובות כדי לא להחליק.

    הרחצה היא תהליך אינטימי ומומלץ לשמור עליו כעל חוויה נעימה עבור הזקן ועבור המטפל. חשוב מאוד לנסות לשמור על עצמאותו וכבודו של האדם הזקן. כדאי לעודד את עצמאותו של הזקן  ולתת לו לעשות בעצמו את הפעולות שהוא יכול, אך גם להיות מוכן לסייע בעת הצורך. במידה ויש פעולות  שהוא יוכל לעשות בזמן הרחצה, מומלץ להשתמש בביטויים פשוטים כמו:  "שב", "הנה הסבון", "סבן את היד" וכד'. חפיפת השיער יכולה להיות משימה קשה. כדאי להשתמש במטלית רחצה לסיבון ולשטיפת השיער. חשוב לא לכפות את הרחצה. במידה והזקן מתנגד כדאי לנסות להרגיעו גם על ידי השמעת מוזיקה מתאימה ואהובה בזמן המקלחת.

    בסיום הרחצה באמבטיה מומלץ לתת להורה לשבת ולבצע בעצמו את כל הפעולות שהוא יכול לעשות. הפעולות הרצויות בסיום הרחצה הן: בדיקה לגילוי פריחות או פצעים, במיוחד כאשר ההורה סובל מחוסר שליטה בסוגרים, או שאינו מסוגל לנוע או ללכת. כדאי להשתמש במקלות אוזניים לניגוב החלקים בין אצבעות הרגליים ולמרוח בעדינות קרם על גופו של ההורה כדי לשמור על עור רך. אפשר להשתמש בטלק מתחת לקפלי העור ומתחת לחזה.

    המטפל אחראי לחוויית הרחצה עבור האדם הזקן ועבורו, סיוע ברחצה הנעשה מתוך רגישות וכבוד לזקן יכול לעודד את הזקן לשיתוף פעולה ולהקל גם על המטפל בביצוע משימה שהיא קשה מאד פיזית. רצוי להניח שרפרף כדי שהמטפל יוכל לשבת עליו.

    טיפול בסוגרים

    אי שליטה על מתן שתן הוא איבוד בלתי רצוני של שתן (גם טיפות בודדות). למעלה מעשרה אחוזים מקרב האנשים מעל גיל 60 סובלים מתופעה זו ומיעוטם סובלים גם מאיבוד בלתי רצוני של צואה. טיפול הולם יעזור בניהול אורח חיים תקין. בגלל המבוכה נוטים להתעלם מהבעיה ולדחות את הטיפול בה. אין צורך לסבול מהתופעה בכל גיל ניתן לטפל בה.

    דליפת שתן היא בעיה בריאותית וחברתית שכיחה מאוד. התופעה קיימת בכל הגילים ובעיקר אצל מבוגרים. לרוב לוקח זמן עד שפונים לטיפול מומחה (בגלל מבוכה) בכך מונעים  פעילויות יום-יומיות מהנות ופוגעים באיכות החיים כאשר קיים מגוון רחב של טיפולים ופתרונות.

    הקפידו על תזונה נבונה ומשקל גוף תקין. משקל יתר ועצירות עלולים להשפיע על שליטה בשלפוחית השתן. הרבו בשתיית מים. הימנעו מאכילת תבלינים ומשתיית משקאות הגורמים לגירוי משתן כמו קפה ותה.

    כיצד בוחרים נכון את מוצרי הספיגה?

    התהליך הטיפולי נמשך זמן  ובינתיים ניתן להיעזר במוצרי ספיגה ואביזרי עזר למיניהם אשר יהפכו את המצב לנסבל עד שהבעיה תבוא על פתרונה בעזרת טיפול רופא מומחה לאי שליטה בשתן (בד"כ אורולוג או אורוגינקולוג).

    כדי להעריך את חומרת הבעיה ניתן להסתייע ב"יומן הטלת שתן ושתייה". ביומן זה ניתן לראות בדיוק כמה בורח, מתי, מהי כמות השתייה לפני שהשתן בורח, ובאילו שעות שותים לפני שבורח, כמה זמן עבר בין הטלות השתן ומתי ועד כמה מתרטב הפד/ טיטול. ע"י יומן זה ניתן להעריך את הצורך במוצרי ספיגה.

    חשוב לדעת את כמות הדליפה ולהתאים את הפד או הטיטול. ישנם סוגים שונים של פדים וטיטולים בעלי יכולת ספיגה של שתן. כושר הספיגה של פד בד"כ מצוין על תווית האריזה. חשוב לבדוק את החומר ממנו עשוי הפד ואת צורתו שצריכה להיות מותאמת למבנה האנטומי של הגוף ובעיקר של אזור האגן.

    מוצרי ספיגה ועזר נוספים: לגברים שימוש ב-penile clamp שמהווה מעין ברז לחץ חיצוני אשר חוסם באופן מכאני את צינור השתן או שימוש בפנרוז- מכשיר המתחבר לשקית שתן לרגל. גם לאביזרים האלה צורות, גדלים וסוגים שונים.

    ישנם טיטולים או פדים חד פעמיים, תחתוני רשת, תחתונים רב שימושיים, טמפונים אנאליים ושקיות שתן. מגן מיטה ומזרן, פדים למיטה, מגן כיסא, מגן כרית, מגן שמיכה, סדיניות, סדינים וציפות חד פעמיים.

    היגיינה כללית

    כדי לשמור על היגיינת הזקן גם בשעות הלילה ולמנוע "טיולים" מיותרים, ניתן להניח בקבוק שתן או להשתמש בפדים או טיטולים. לפני השינה רצוי להניח לצד המיטה גם טלפון, כוס מים, כדורים או כל פריט שהזקן עשוי להזדקק לו.

    רצוי לבחור בלבוש פשוט ונוח, מכנסיים עם גומי או טרנינג. נעלים רצוי ללא שרוכים או עם שרוך קפיץ. להקלה בהנעלה ניתן להשתמש בכף נעליים ארוכה.

    טרם היציאה מהבית ולפני השינה מומלץ לגשת לשירותים.

    בכל מקרה יש להתייחס לזקן המרותק לביתו  בכבוד ולשמור כמה שניתן על פרטיותו.

     

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 19.3.2013

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן