יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הבעייתיות במיצוי זכויות ניצולי השואה – שלא "נלך לאיבוד"

    ישנה חשיבות לכך שהמטפל בניצול השואה ינסה להבין את מערך השירותים וההטבות העומד בפני הניצולים בגופים השונים

    עודכן לאחרונה:11/06/23

    היכולת לשמר רמת חיים אופטימאלית (בהתאם לתנאים הקיימים), מחייבת התייחסות וטיפול בצרכים הבסיסים והחומריים של ניצול השואה, כגון: הגדלת תקציבו הכספי או עזרה בשעות טיפול בעקבות קשיים תפקודיים. ללא יכולות קיום בסיסיות, אין אפשרות לטפל במורכבויות הנפשיות הקשורות לעברו של הניצול.

    בניית יחסי אמון באמצעות מיצוי זכויות ניצולי השואה

    הפנייה לסיפוק הצרכים הבסיסיים של הניצול יכולה לעזור בטיפול בממדים הנוספים בהמשך. התובנה המקובלת כיום היא שלניצולים רבים יש בעיה ביחסי האמון עם אנשים אחרים, לעתים אפילו עם בני משפחתם, בעקבות האירועים שעברו בשואה. המענה לפנייה המיידית/ חומרית של הניצול יוכל לעזור בתהליך רכישת יחסי האמון כלפי המטפל. מתוך כך, לאחר שכבר "נפתחה הדלת" יוכל המטפל בניצול (לעתים בעזרת אנשי מקצוע) להציע לו את האפשרות לפתוח את שעל לבו ובכך לעזור לו בהתמודדות הכפולה עם הזקנה בצל השואה.

    הבעייתיות במיצוי זכויות ניצולי השואה

    ישנה חשיבות מיוחדת לכך שהמטפל בניצול השואה ינסה להבין את מערך השירותים וההטבות העומד בפני ניצולי השואה בגופים השונים. אך, משימה זו אינה פשוטה כלל ועיקר. המטפלים בניצולי השואה עומדים מול עשרות שירותים קהילתיים וזכויות הקבועות בחוק שמטרתם להטיב את חייו של הזקן, וביניהם: משרד הבריאות, משרד העבודה והרווחה, ביטוח לאומי, חברות הסיעוד (המספקות את שירותי הטיפול לזכאי "חוק סיעוד" שבאחריות המוסד לביטוח לאומי) וקופות החולים. על אלו יש להוסיף במקרה של הטיפול בניצול השואה גופים נוספים כמו: משרד האוצר, ועידת התביעות, קרן הרווחה לנפגעי השואה ועוד.

    המטפל אינו צריך להכיר את כל הפרטים הסבוכים בהם עוסקים הגופים השונים, משימה שהיא כמעט בלתי אפשרית. עם זאת, כדאי שידע את תחומי העזרה שכל אחד מגופים אלו מציע לניצול השואה, ויותר חשוב- האם ניצול שואה מסוים זכאי לעזרה מגוף כזה או אחר.

    מטרתם של המאמרים באתר היא לרכז את המידע העיקרי לגבי זכויותיהם של ניצולי השואה ברשויות השונות. עם זאת, תפיסת העולם שעל פיה נבנה האתר היא שיש לעזור למטפלים למצות את הזכויות בפועל. האתר מבוסס על הצורך לספק פתרונות למטפלים בניצולים שעומדים בפני שאלות ספציפיות הקשורים לטיפול בהוריהם. מופיעות באתר שאלות שונות שהם נתקלים רבים מהמטפלים כשהמאמרים באתר מהווים למעשה את התשובות לשאלות אלו .אין למאמרים מטרה להחליף את הצורך בפניה אל הגורמים הרלבנטיים אלא לעזור למטפל להבין למי יפנה ומה עליו לבקש בזמן פנייתו בהקשר לבעיה הקונקרטית העומדת בפניו.

    זכרו – הטיפול אמנם כרוך בקשיים לא מעטים אך עם זאת נפלה בחלקכם הזכות להיות אלו שיכולים להקל במעט על הוריכם שעברו את הנורא מכל.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי

    פורסם: 28.1.2015.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן