יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    הגבלות על מעבר עובד זר בסיעוד בין מעסיקים

    תקנות של רשות האוכלוסין וההגירה מסדירות את נושא מעברם של עובדים זרים בין מעסיקים

    עודכן לאחרונה:05/06/23

    מפניות שהגיעו לרשות האוכלוסין וההגירה נמצא שיש קושי רב לשמר עובדים זרים המטפלים באנשים שגרים בפריפריה, ושלעובדים יש העדפה לאזור המרכז. תופעה נוספת שקיימת היא של "נדידת" עובדים זרים בין מטופלים. בעקבות הפניות פרסמה רשות האוכלוסין וההגירה תקנות המסדירות את הנושא ומגבילות את האזור הגיאוגרפי בו העובד מורשה לעבוד וכן את מספר המעברים בין מעסיק למעסיק.

    מטרת ההגבלות היא להתמודד עם תופעה של עובדים זרים שעוזבים טיפול באנשים לטובת טיפול באנשים אחרים המתגוררים במרכז הארץ או לטובת אנשים שרמת התפקוד שלהם גבוהה יותר.

    חשוב לציין, כי על אף ההגבלות העובד אינו "כבול" לטיפול במעסיק, הוא יכול לעבור בין מעסיקים בעלי היתר להעסקת עובד זר, בהתאם לתקנות כפי שיפורטו בהמשך עם מתן הודעה מראש, על פי חוק, אם בכוונתו להפסיק את עבודתו.

    ביוני 2017, אישר משרד הפנים תקנות חדשות הקובעות כי אם מטופל נפטר או עבר למוסד סיעודי, העובד הזר שטיפל בו יורשה לחפש עבודה בכל הארץ ולא יהיה כבול לאזור בו הועסק (כפי שהיה עד אז).

    ההגבלות נקבעו בתקנות הכניסה לישראל (קביעת אזורים גיאוגרפיים להעסקת עובדים זרים בענף הסיעוד), 2014 ובתקנות הכניסה לישראל (אמצעי בקרה על מעבר עובדים זרים בענף הסיעוד), 2014.

    ההגבלות המסדירות את המעבר בין מעסיקים בסיעוד

    1. הגבלות לגבי האזור הגיאוגרפי בו העובד רשאי לעבוד

    במסגרת התקנות, המדינה חולקה לשלושה חלקים- מרכז, פריפריה ותל אביב. המטרה של החלוקה היא למפות מקומות בהם יש קושי להעסיק עובדים זרים ומקומות בהם יש אחוז מתפטרים גבוה בקרב עובדים זרים בסיעוד.

    הגבלות לגבי האזור הגיאוגרפי לעובד זר בסיעוד, שמגיע מחו"ל: לגבי עובד זר המגיע לראשונה לישראל מחו"ל, האזור הגיאוגרפי בו הוא רשאי לעבוד ייקבע בהתאם לאזור שבו מתגורר המטופל הסיעודי שהעובד הזר הוזמן מחו"ל לצורך הטיפול בו ויירשם באשרתו. זאת בתנאי שלפני שנכנס לישראל הוסבר לו בשפה שהוא מבין על האזור אליו הוא מגיע ועל ההגבלות שבמעבר בין האזורים.

    על פי התקנות, עובד זר שהוזמן כדי לטפל באדם המתגורר בתל אביב, יוכל לעבוד אצל אדם המתגורר באזור תל אביב, המרכז או הפריפריה, כלומר בכל הארץ. עובד זר שהוזמן כדי לטפל באדם סיעודי המתגורר באזור המרכז יכול לעבוד רק אצל אדם המתגורר באזור המרכז או הפריפריה. עובד זר שהוזמן כדי לטפל באדם המתגורר באזור הפריפריה יכול לטפל רק אצל אדם המתגורר באזור זה (על פי רשימת היישובים שהוגדרו כפריפריה).

    הגבלות לגבי האזור הגיאוגרפי לעובד זר בסיעוד, הנמצא בישראל: לגבי עובדים זרים בסיעוד שכבר נמצאים  בישראל במועד הכניסה לתוקף של התקנות, האזור ייקבע בהתאם לאזור המגורים של המטופל הסיעודי אצלו מועסק העובד כדין (האחרון שאצלו הועסק העובד), אך, רישום האזור באשרת העובד ייעשה לראשונה בעת חידוש האשרה.

    עובד זר שיועסק באזור שאינו האזור שנקבע לו באשרה וברישיון, שר הפנים רשאי לבטל את האשרה או הרישיון או לא להאריכם, בתנאי שניתנה לעובד הזדמנות להגיב.

    חשוב לדעת שבמקרים חריגים בהם צריך העובד לעבור לאזור גיאוגרפי אחר (למשל על רקע של מעבר דירה של הזקן בו הוא מטפל), צריך לבקש אישור לכך ורק אם יתקבל אישור יכול העובד לעבור. אם יתגלה שעבר לפני שנתקבלה החלטה, הבקשה תדחה על הסף.

    למציאת אזור מגוריכם לפי החלוקה לאזורים, לחצו כאן.

    1. הגבלה על מספר המעברים שניתן לעשות בין מטופלים

    תקנות הכניסה לישראל (אמצעי בקרה על מעבר עובדים זרים בענף הסיעוד), תשע"ד, 2014,  מגבילות את מספר המעסיקים ביניהם עובדים זרים בסיעוד יכולים לעבור.

    העובד הזר חייב לקבל הסבר בשפה שהוא מבין על מה שנקבע בתקנות אלו.

    לעלון הסבר בשפה העברית.

    לעלון הסבר בשפה האנגלית.

    אם עובד זר הפסיק את עבודתו אצל שלושה מטופלים סיעודיים לפחות, בתוך תקופה של שנתיים, וקיים חשש של ניצול לרעה של האשרה והרישיון שניתנו לו, עובד משרד הפנים רשאי לבדוק את הדברים, תוך שהוא מעדכן את העובד הזר על התוצאות האפשריות של התהליך ומתן הזדמנות לעובד להגיב.

    חשוב לציין שפטירת המטופל הסיעודי, פיטורין או מעבר המטופל הסיעודי למסגרת מוסדית לא יחשבו כהפסקת עבודה לצורך עניין זה.

    כמו כן, עובד זר שהתפטר על רקע הרעה ממשית בתנאי עבודתו או נסיבות אחרות סביב יחסי עבודה בהן אין לדרוש ממנו שימשיך בעבודה (לדוגמה התעללות בעובד במסגרת ההעסקה) לא יראו בכך ניצול לרעה של הרישיון ואשרתו של העובד הזר.

    במידה ונמצא בבירור שנערך שהעובד אכן ניצל לרעה את אשרתו והרישיון שניתנו לו בענף הסיעוד, רשאי שר הפנים או מי שהוא הסמיך לבטל את האשרה והרישיון או לא להאריכם.

    תקנות הכניסה לישראל (קביעת אזורים גיאוגרפיים להעסקת עובדים זרים בענף הסיעוד), 2014

    תקנות הכניסה לישראל (אמצעי בקרה על מעבר עובדים זרים בענף הסיעוד), 2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

    פורסם: 25.1.2016

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן