יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    האם בן זוג יכול להיות מטפל עיקרי?

    מומחים ממליצים שלא להמתין לשעת משבר ולדאוג להיות מעורבים במידה מסוימת בחיי ההורים עוד לפני כן

    עודכן לאחרונה:06/06/23

    ילדים לזוג הורים זקנים נוטים לא להיות מעורבים בניהול חייהם של הוריהם. אולם, פעמים רבות הם נאלצים להיכנס לתמונה בעקבות משבר כלשהו. המשבר יכול להתבטא בהופעת מחלה קשה של אחד ההורים, בבעיה בריאותית אחרת או בהתדרדרות במצבו הקוגניטיבי של ההורה הדורשת טיפול צמוד בו.

    מומחים ממליצים שלא להמתין לשעת משבר ולדאוג להיות מעורבים במידה מסוימת בחיי ההורים עוד לפני כן. מעורבות זו תורמת לתחושת השייכות של ההורים, ובמקרה שמופיע משבר כלשהו המשפחה מצליחה להתמודד איתו בצורה טובה יותר. אם מדובר בזוג הורים זקנים שאחד מהם חולה, חשוב לוודא שהטיפול בו על ידי ההורה הבריא אינו מעמיס עליו יתר על המידה. עומס כבד מדי לאורך זמן עלול להיות בעל השפעות קשות על ההורה הבריא.

    איך ניתן לוודא שהטיפול בהורה החולה אינו מכביד מדי על ההורה הבריא?

    1. הישארו עם יד על הדופק– הקפידו להיות בקשר שוטף עם ההורה הבריא על מנת לוודא שהוא מצליח לטפל בהורה החולה בצורה יעילה ואינו זקוק לעזרה. אם חלה החמרה כלשהי במצבו של ההורה החולה ודאו שההורה הבריא מסוגל לעמוד לבד בנטל ואינו זקוק לעזרה כלשהי.
    2. נסו להקל במשימות השוטפות של ניהול הבית. טיפול בהורה חולה על ידי בן זוגו הבריא הוא תובעני ואינו מותיר כמעט זמן פנוי. על מנת להקל על ההורה המטפל מומלץ לעזור לו במשימות שונות בניהול הבית כמו: תשלום חשבונות בדואר, הזמנת אנשי מקצוע לתיקון ליקויים שונים בדירה במקרה הצורך, תשלום לוועד הבית וכדומה.
    3. נסו להצטרף לבדיקות רפואיות חשובות– ביצוע בדיקות רפואיות חשובות מלווה לעתים במתח נפשי רב הן מצד ההורה החולה והן מצד ההורה הבריא שמטפל בו. תמיכה נפשית ועידוד במקרים מהסוג הזה חשובים מאוד ויכולים לעזור בהפגת המתח. בנוסף, אם אתם מצטרפים לבדיקה רפואית תוכלו להקל על ההורים בכך שתדאגו לביורוקרטיה הכרוכה בביצוע הבדיקה, כמו- אישור מקופת חולים לביצוע הבדיקה, קביעת מועד הבדיקה, קבלת התוצאות וקביעת תור לרופא המפנה לבדיקה וכדומה.
    4. לחצן מצוקה – ללחצן המצוקה יש חשיבות בהזעקת עזרה רפואית במקרה הצורך. מעבר לעובדה שהלחצן מעניק תחושת ביטחון להורה, הוא מאפשר לו לפנות למוקד רפואי 24 שעות ביממה ובמקרה הצורך להזעיק לבית רופא או אמבולנס. ודאו שההורה דואג לענוד תמיד את הצמיד של לחצן המצוקה, באמצעותו הוא יכול להזעיק עזרה גם אם חס וחלילה נפל.
    5. דאגו כי להורה הבריא יהיה זמן לעצמו. הנטל הנפשי והפיזי הכרוך בטיפול בבן זוג הוא רב, ולכן חשוב לדאוג שההורה הבריא יוכל מדי פעם "להתאוורר" ולחדש כוחות. עודדו את ההורה הבריא להשתתף בפעילויות חברתיות ובחוגים ובעת היעדרותו דאגו לחלק את הטיפול בהורה החולה בין בני המשפחה. כמו כן, קיימת אפשרות לשכור את שירותיו של מטפל בשכר או במסגרת גמלת סיעוד של הביטוח הלאומי, בשעות שבהן ההורה הבריא נעדר מהבית.

      על מנת לבדוק אם הוריכם זכאים להשתתפות של הביטוח הלאומי במימון מטפל במסגרת גמלת חוק סיעוד לחצו כאן.

    6. הקפידו להזמין את ההורים לארוחות משפחתיות ולארוחות חג. מפגשים משפחתיים אלה מוסיפים שמחה לחייהם של ההורים ומעניקים להם תחושת שייכות ומשפחתיות. נסו להיות קשובים להורה הבריא ואל תכריחו אותו להיות צמוד להורה החולה לאורך כל האירוע ולהתעסק כל הזמן בטיפול בו. אירוע משפחתי הוא הזדמנות מצוינת עבור ההורה הבריא "להתאוורר" מעט, ואפשר לחלק את הטיפול בהורה החולה במהלך האירוע בין האורחים. עם זאת, במידה וההורה מתעקש שהוא מעוניין להיות צמוד לבן זוגו לכל משך האירוע, כבדו את החלטתו.

    לסיכום, טיפול של הורה בבן זוגו החולה הוא עניין מורכב שיש לתת עליו את הדעת. נסו להיות קשובים להורה הבריא ולהבין ממנו האם הוא מצליח לעמוד בנטל, האם הוא זקוק לעזרה וכיצד ניתן להקל עליו.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת רפואית או משפטית או תחליף לייעוץ רפואי או משפטי.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן