יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    דרכים להתמודדות עם התנהגויות חריגות של חולי אלצהיימר

    טיפים למטפלים ולבני המשפחה להתמודדות עם כל התנהגות חריגה

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    מחלת האלצהיימר פוגעת בזיכרון לטווח הקצר, גורמת לקשיי שפה, לקושי להתמצא בזמן ובמרחב ועלולה להתאפיין גם בתוקפנות, בשוטטות, בהפרעות בשינה, במחשבות שווא, בדיכאון, בהזיות ובאי שקט. אפיוניה של המחלה מחמירים בהדרגה ומשנים את אישיותו של האדם החולה לבלי הכר.
    התדרדרותו של האדם החולה היא קשה מנשוא עבור בני משפחתו. אותו אדם, שהיה בעבר איש תוסס, מלא חיים ובעל תחומי עניין ודעות מגובשות בכל נושא, הופך מול עיניהם של קרוביו לאדם שברירי ותלותי שלא מסוגל לנהל את חייו. הפיכתו של האדם החולה לאדם אחר מזה שהכרנו, בעל התנהגויות חריגות הדומות באפיוניהן להפרעות פסיכיאטריות, מקשה מאוד על בני משפחתו מבחינה רגשית ובהתמודדות היום־יומית עמו.
    חשוב לזכור כי התנהגויות אלה, גם אם הן מביכות מאוד, אינן מכוונות לאף אחד באופן אישי אלא מהוות תוצאה מצערת של המחלה. סבלנות ואמפתיה יקלו על בני המשפחה את ההתמודדות עם התנהגויותיו החריגות של האדם החולה.

    הקפדה על עקרונות ברורים בכל מקרה של התנהגות חריגה תאפשר להתמודד ביתר קלות:

    התנהגות שחוזרת על עצמה

    הפגיעה בזיכרון לטווח הקצר אצל חולי אלצהיימר גורמת להם לשכוח מה אמרו או עשו לפני מספר דקות, ולחזור על אותה פעולה או משפט שוב ושוב. את הלופ הזה ניתן לעצור על ידי הסחת דעתו של האדם החולה בשיחה על משהו אחר או בפעילות אחרת.

    תלות  במטפל

    חולי אלצהיימר רבים מפתחים תלות במטפל שלהם, בשל חוסר ביטחון שהוא חלק מאפיוני המחלה. חולים אלה הולכים אחרי המטפל לכל מקום ולא מאפשרים לו להיות רגע לבד. התנהגות זו מקשה על המטפל ואינה מותירה לו זמן לעצמו. על מנת להקל על המטפל, מומלץ להיעזר בבן משפחה שיסית את דעתו של בן המשפחה החולה בעת שהמטפל מתרחק ממנו. ניתן גם להשתמש במרכזי יום, בהם בן המשפחה החולה יכול לשהות במהלך שעות היום, או להעסיק מטפל בשכר. כדאי לפנות לביטוח הלאומי בבקשה לגמלת סיעוד מכוח חוק סיעוד ולזכות למימון של מספר שעות מטפל בכל יום.

    אי שקט ושוטטות

    הפגיעה בזיכרון גורמת לחולי אלצהיימר לא לזהות לפתע את הסביבה שהם מצויים בה, ובשל כך הם מתחילים לשוטט. שוטטות כזו יכולה להיות גם תוצאה של תחושת חוסר שקט שנגרמת כתוצאה מהתרופות שהחולה נוטל. השיטוט יכול להיות בתוך הבית אך גם מחוצה לו ועלול להוביל אותם למקומות מסוכנים כמו כביש סואן. בעיית הזיכרון פוגעת גם ביכולתם של החולים לזכור את הדרך הביתה.
    מומלץ לדאוג שכל החלונות והדלתות בבית יהיו נעולים, וכדאי לפנות לכל השכנים, העסקים והחנויות ליד הבית ולידע אותם במצבו של בן המשפחה החולה ובאפשרות שהוא יגיע אליהם במקרה של שוטטות. מומלץ גם לענוד לבן המשפחה שרשרת, דיסקית או צמיד, עליהם פרטי ההתקשרות עם בני המשפחה במקרה והלך לאיבוד. על מנת לשלול את האפשרות שהשוטטות היא תוצאה של אי שקט פנימי, יש להתייעץ עם הרופא המטפל ובמידת הצורך לתת לבן המשפחה טיפול תרופתי. בכל מקרה, חשוב להבין כי חולה אלצהיימר הסובל מחוסר שקט ונוטה לשוטט חייב השגחה 24 שעות ביממה.

    איבוד חפצים והאשמה בגניבה

    בעיות הזיכרון של חולי אלצהיימר עלולות לגרום להם לשכוח היכן הניחו חפץ מסוים או כמה כסף השאירו בארנק שלהם. חולים אלה סובלים תכופות מהתקפי פרנויה והם מסוגלים להאשים את בני משפחתם או את המטפלים בהם בגניבה. לכן מומלץ לשמור על הסדר בבית, לדאוג שכל דבר יהיה מונח במקומו ואף להכין לאדם רשימה בה יצוין איפה ממוקם כל דבר בבית. אין טעם להתווכח עם ההאשמות שמטיח האדם החולה ובמקרים חמורים מאוד מומלץ לבקש מהרופא המטפל התערבות תרופתית.

    הזיות

    הזיות הן אחת התופעות שמהן סובלים רבים מחולי האלצהיימר. הזיות אלה גורמות להם לחרדה איומה ובמקרים קיצוניים גם לתוקפנות ואלימות. הסיבה לכך היא לעתים התרופות שנוטל האדם, ולכן מומלץ להיוועץ בעניין עם הרופא המטפל. במקרה והסיבה אינה התרופות, יש תרופות שיעלימו את ההזיות. בכל מקרה, חשוב לגלות רגישות, לנסות להרגיע אותו ולהסביר לו שהוא נמצא במקום בטוח.

    מיניות

    חולי אלצהיימר נוטים לאונן לעתים תכופות, ללא שום קשר למקום בו הם נמצאים, משום שזה גורם להם לתחושה נעימה. חולים אלה שכחו שלא מקובל לאונן בפרהסיה. במקרה כזה, יש לקחת את האדם החולה לצד ולהסביר לו בעדינות שאין זה המקום לאונן. חלק מהחולים גם נוהגים לחשוף את איבר מינם בפומבי, אולם יש לזכור שלא תמיד הסיבה לכך היא מינית. לעתים הדבר מבטא צורך במתן שתן או תחושת חום בגוף. על מנת למנוע זאת אפשר לדאוג להלביש את האדם בבגדים שקשה להוריד בקלות.
    אלצהיימר עלול גם לגרום לאיבוד החשק המיני או לעוררות המציקה לבני הזוג. חשוב לזכור כי זו תופעה שקשורה למחלה ולהגיב אליה בסלחנות. ניתן גם להיעזר בטיפול תרופתי.

    תוקפנות ואלימות

    חולי אלצהיימר יכולים להפגין אלימות מילולית או פיזית כלפי הקרובים להם. זהו למעשה ביטוי לתחושת איבוד השליטה שלהם, איבוד כושר השיפוט, תחושת בלבול או חוסר היכולת שלהם לבטא את עצמם מילולית. אלימות יכולה להיות גם תוצאה של טיפול תרופתי או הזיות מהן סובל האדם החולה.
    ראשית, כדאי להרחיק מהאדם חפצים חדים. אין טעם להעניש אותו משום שזכרונו קצר ולכן הענישה אינה גורם מרתיע. כדאי להיוועץ עם הרופא ולבדוק האם מדובר בתופעת לוואי של התרופות, לבדוק אולי האדם סובל ממצוקה כלשהי שהביטוי שלה הוא תוקפנות.

    חשוב לזכור כי ההתנהגויות החריגות הן תוצאה של המחלה ואין טעם לנסות לבקש מהאדם החולה לשלוט בהן. הבנה, סובלנות ושימוש בכלים המתאימים יעזרו להתמודד עם הסיטואציות המורכבות שנלוות למחלה.

    הרצאה בנושא : עקרונות לטיפול ותקשורת באנשים עם דמנציה / מיכל הרץ, פסיכולוגית קלינית, עמותת עמדא

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 17.6.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן