יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    במלאת עשור- סיכום פעילות אשל בתחום מניעת התעללות בזקנים והזנחתם

    תכניות למניעת התעללות, הזנחה וניצול של זקנים

    עודכן לאחרונה:10/01/21

    בימים אלה מציינים בעולם את יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות בזקנים והזנחתם. ארגון האומות המאוחדות קבע את ה-15 ביוני כיום להעלאת המודעות לבעיה חברתית זו הגורמת נזק ופגיעה לחייהם של זקנים רבים.
    עשר שנים חלפו מאז תחילת ההתמודדות השיטתית בארץ למניעת ההתעללות וההזנחה של זקנים. בשנת 2001 הוקמה על ידי אשל ועדה בין משרדית לבחינת התופעה. בסיום עבודתה הוגש דוח מקיף ועמו המלצות מפורטות במספר תחומי התערבות.
    להלן פירוט התכניות שיושמו מאז 2003 :

    מחקר ופיתוח ידע והפצתו

    • סקר ארצי בתחום התעללות בזקנים בוצע על ידי אוניברסיטת חיפה (2005)– ממצאי הסקר הצביעו על כי 18.4% מהזקנים דיווחו שהם נחשפו לסוג אחד או יותר של התעללות בשנה שקדמה לביצוע הסקר. 18.1% דיווחו על הזנחה בצרכים בסיסיים.
    • פותח כלי להערכת סיכון להתרחשות התעללות– המחקר התבצע על ידי אוניברסיטת חיפה, בית חולים רמב"ם בחיפה ובית חולים הדסה בירושלים. ביולי 2010 הסתיים המחקר. נכון לכתיבת שורות אלו נמצא התהליך בשלב הטמעת הכלי בקרב אנשי המקצוע המטפלים בזקנים (מחלקות רווחה, קופת חולים בתי חולים וכדומה).
    • כתיבה, הוצאה לאור והפצה של חומרי הדרכה- מדריך לאנשי מקצוע לזיהוי ואבחון התעללות בזקנים; ספר : "התעללות בזקנים התערבות ומניעה"; מדריך לאנשי מקצוע במערכת הבריאות; מדריך להנחיות מיהו חסר ישע.
    • הפקת סרטים: "אני לא ילד קטן" ; "הזנחה מכל הלב"; "כוונות טובות" ; "המעלית".
    • תכניות הכשרה והדרכה–  פיתוח ויישום תוכניות הכשרה: למגוון אוכלוסיות יעד(הכשרת מתנדבי ער"ן .
    • תכניות הדרכה והכשרה לאנשי מקצוע ממערכת הבריאות וממוסדות שבפיקוח משרד הרווחה– בנושא ידע על התופעה, נהלי משרד הבריאות ומשרד הרווחה לאיתור ודיווח על התעללות, זיהוי ואבחון ראשוני של התעללות.
    • שיטות התערבות בתחום התעללות והזנחה– קורס מתקדם לעובדים סוציאליים במחלקות הרווחה המטפלים בקרבנות ובפוגעים.
    •  קיום ימי עיון להעלאת המודעות להתעללות והזנחה במסגרת היום הבינלאומי למניעת התעללות בזקנים. הכנסים מתבצעים בשיתוף עם משרד הרווחה, משרד הבריאות, המשרד לאזרחים ותיקים ושותפים נוספים.

    התערבות בקהילה

    פיתוח ויישום מודל להתערבות בקהילה. התכנית כוללת הקמת יחידות למניעת התעללות בשיתוף משרד הרווחה והרשויות המקומיות. המיזם הנסיוני שהחל ב-2004 יושם בתחילה בשלוש רשויות ולווה במחקר הערכה של מכון ברוקדייל. בהמשך הורחב המודל וכיום מיושם ב-12 רשויות מקומיות.
    מאות זקנים שהיו קורבנות להתעללות והזנחה טופלו, הופעלו קבוצות של נשים שנחשפו לאלימות בין זוגית ארוכת שנים. כמו כן הופעלו קבוצות לבני משפחה מטפלים עיקריים כמניעה (לפני התרחשות הפגיעה).
    בהערכת תוצאות ההתערבות נמצא כי ההתעללות הופסקה לחלוטין ברבע מהמקרים. בשני שליש מהמקרים בטיפול, חל שיפור רב במצב. השיפור מתבטא בהפחתה או הפסקה של האירועים המתעללים, בחיזוק יכולת הקורבן להתמודד עם הבעיה, בהתנהגויות אסרטיביות של הצבת גבולות לפוגע ובגיוס הפוגעים לתהליך הטיפול. השיפור המשמעותי ביותר חל במצבי הזנחה. בכמעט שלושה רבעים מהמקרים מולאו הצרכים הבסיסיים של הקורבן וההזנחה נפסקה.

    הטמעת נהלים לאיתור, לזיהוי ולדיווח על התעללות בזקנים במערכת הבריאות

     (בתי חולים כלליים, מוסדות לטיפול ממושך, לשכות הבריאות וקופות חולים). התכנית כללה:

    • תקצוב כח אדם לתפקידי מרכזת ארצית למניעת התעללות במערכת הבריאות, ושלוש רכזות מחוזיות.
    • הכשרת אנשי מקצוע מארגונים ומוסדות במערכת הבריאות וליווי המשתלמים בהליך הטמעת הנוהל בארגון המעסיק.

    התכנית החלה לפעול ב–2005. עד כה הוכשרו מאות אנשי מקצוע ממוסדות בכל רחבי הארץ. כיום, משרד הבריאות ממשיך בפעילותו האינטנסיבית להטמעת הנהלים.

    פעילות בתחום החוקי

    הקמת ועדה בין משרדית להמלצות על שינויי חקיקה. הועדה פעלה כשנתיים. התוצר- כתיבת הנחיות לאנשי מקצוע להגדרת "חסר ישע"  והנחיות ל"חובת הדיווח" (בהתאם לחוק העונשין, פגיעה בחסרי ישע, 1989).
    החוברת הכתובה מופצת על ידי אשל לכלל אנשי המקצוע ונותני שירותים לזקנים.

    עודכן לאחרונה: 7.1.2016

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן