יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    ביטוח לאומי – דמי קבורה

    מהן ההוצאות הכרוכות בהבאת אדם לקבורה ומה השירותים שמספקת חברה קדישא ללא תשלום?

    עודכן לאחרונה:23/05/23

    מי זכאי לדמי קבורה?

    על פי חוק במדינת ישראל, כל תושב ישראל או אדם שנפטר בישראל ונקבר בה זכאי לקבורה במדינה. דמי קבורה משולמים ישירות לחברה הקדישא (או לכל גוף אחר שהורשה לעסוק בקבורה) על ידי ביטוח לאומי.
    תושב ישראל שנפטר בחו"ל, יהיה זכאי לדמי קבורה רק אחרי שמשפחתו תציג אישור תושבות עבורו בפני המוסד לביטוח לאומי.

    הבאת האדם הנפטר לקבורה

    כדי להביא אדם לקבורה יש ליצור קשר עם חברה קדישא הפועלת בתחום הרשות האזורית שבה התגורר הנפטר או משפחתו, או ברשות האזורית שבה הוא נפטר. ניתן ליצור עם חברה קדישא קשר בעת הצורך דרך הרשות המקומית: מועצה או עירייה. במידה ואדם נפטר בתחומי קיבוץ או מושב, הנהלת המקום לא מורשית לגבות כסף בעבור קבורת האדם במקום, אלא אם כן רכש את החלקה עוד בחייו.

    השירותים שחברת הקדישא חייבת לתת ללא תשלום

    ישנם מספרי שירותי קבורה חשובים אותם חייבת לתת החברה קדישא ללא תשלום. שירותים אלו כוללים את מקום הקבורה, הכנת הנפטר לקבורה הכוללת טהרת הנפטר, ותכריכים עבור הגופה. חברה קדישא ממונה גם על חלקת הקבר ועל נתינת שירותים בזמן הלוויה כגון חזן וצוות קבורה הכולל שני אנשים לפחות.

    חברה קדישא מחויבים להעביר את הנפטר למקום הקבורה באזורם מכל מקום בו הוא נמצא: ביתו, בית משפחתו, בית חולים, וכל מקום שהעניק לנפטר שירותים רפואיים טרם מותו, גם אם הוא מרוחק מתחום הרשות המקומית המדוברת. העברת הנפטר ביום הלוויה מתרחשת בכל שעות היום והלילה. העברת הנפטר לבית הלוויות יום לפני טקס הלוויה נעשית בשעות העבודה המוסדרות: בימים א'-ה' בין השעות 16:00-8:00, וביום ו' וערבי חג בין השעות 13:00-8:00.

    השירותים שחברת הקדישא רשאית לגבות עליהם תשלום

    1. החברה קדישא מעבירה את הנפטר לקבורה על פי בקשת המשפחה, לבית עלמין "סגור" או ל"חלקות קבורה מוגדרות" (מקומות אלו מוגדרים מראש ככאלה על ידי ביטוח לאומי)

    2. במקרה בו הנפטר שמר לעצמו חלקת קבר בעודו בחיים, רשאית חברה קדישא לגבות תשלום על השמירה.

    3. במידה והנפטר הועבר לבית הלוויות בשעות שאינן מוגדרות בשעות העבודה הרגילות או במקרה בו הועבר הנפטר ממקום שאינו נמצא בתחום הרשות המקומית, כמו שדה תעופה או מסלול מיוחד הנדרש למתן הספד או בכל דרך אחרת שמבקשת המשפחה על מנת לחלוק כבוד אחרון למת.

    4. חשוב לדעת כי חברה קדישא גובה תעריף מיוחד עבור עטיפת הנפטר בתכריכי פשתן, עבור שמירת הנפטר בחדר קירור עד הבאתו לקבורה וכי הוצאות בניית הייסוד למצבה והוצאות בניית המצבה חלות על המשפחה בלבד.

    קצבאות נוספות הקשורות בפטירה

    קצבאות נוספות הקשורות במותו של הנפטר משולמות בשני מקרים.

    1. מענק פטירה – המגיע לנפטר במידה וקיבל קצבת זקנה, קצבת שאירים, קצבת נכות כלליתהשלמת הכנסה או נפגעי עבודה.

    2. קצבת שארים – מיועדת ליורשיו של הנפטר, במידה והיה תושב ישראל בעת מותו, השלים תקופה אשכרה ושילם כיאות את דמי הביטוח הלאומי.

    למידע נוסף בנושא קצבאות אלו, ראה ביטוח לאומי– סקירה כללית.

    פורסם: 28.6.2011
    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן