יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    אשפוז, זמן לפעול למיצוי זכויות

    זכויות מיוחדות לאדם המשתחרר מבית חולים

    עודכן לאחרונה:01/08/23

    תקופת האשפוז של בן משפחה זקן היא תקופת זמן חשובה בה צריך להתארגן לקראת החזרה הביתה, ובה רופאים ואנשי מקצוע מעריכים את מצבו של החולה ויכולים לתת לבני משפחתו הערכה עדכנית ומדויקת לגבי מצבו וצרכיו.
    במהלך האשפוז בבית החולים יש לדאוג לסיכומי מחלה וטיפול עדכניים מהצוות הרפואי שטיפל בחולה (רופא, פיזיותרפיסט, וכו'). יש לעמוד בקשר עם מנהל המחלקה, האחות, הרופא המטפל והעובדת הסוציאלית על מנת לקבל מידע לגבי מצבו העתידי של החולה בעת השחרור והאם הוא יצטרך עזרה סיעודית או שיקום. חשוב לוודא שההמלצות להמשך טיפול שנמסרו לכם מהצוות המטפל כתובות בסיכום האשפוז. במידה והקשיש חוזר להתגורר בבית האבות יש לעדכן את בית האבות במצבו החדש ולדאוג לעדכון הטיפול התרופתי שלו על פי ההנחיות הרפואיות והסוציאליות הנדרשות. כדאי לנצל את זמן האשפוז כדי להתאים את הבית לשינויים הנדרשים.

    חשוב מאוד לדעת כי האשפוז הוא נקודת זמן חשובה בה כדאי לפעול למיצוי זכויותיו של האדם הזקן.

    רישיון לעובד זר בהליך מהיר

    במקרה שנדרש עובד זר לטיפול סיעודי באדם מייד לאחר האשפוז, יש להיעזר בעובדת הסוציאלית של בית החולים המטפל ולהגיש באמצעותה טופס בקשה להליך מהיר למתן רישיון להעסקת עובד זר בצירוף הנספח לטופס, הכולל מידע רפואי המציין תאריך שחרור צפוי מבית החולים והסבר מקצועי על הצורך בהשגחה סיעודית של 24 שעות ביממה. הבקשה כרוכה בתשלום אגרה ומקנה למעביד רישיון העסקה זמני למשך שלושה חודשים עבור עובד שכבר נמצא בארץ. ניתן לאתר עובד זר דרך לשכות פרטיות מורשות העוסקות בהשמת עובדים זרים סיעודיים. החברות מלוות את תהליך הוצאת הרישיון באופן יעיל עד להבאת העובד אל בית הזקן.

    גמלת חוק סיעוד- סיוע קצר מועד

    אנשים הזקוקים לעזרה סיעודית מיידית, זכאים לסיעוד קצר מועד במסגרת גמלת חוק סיעוד של המוסד לביטוח לאומי כבר מרגע הגעתם מבית החולים הביתה. סיעוד קצר מועד מגיע לזקן שאושפז בבית חולים ועומד להשתחרר לביתו. על מנת לממש את הזכות לגמלת סיעוד קצרת מועד, יש להגיש טופס בקשה לביטוח לאומי יחד עם הערכה רפואית מקצועית של רופא. סיוע קצר מועד כולל עזרה סיעודית של 86 שעות בשבוע עד 60 יום. ניתן ורצוי להגיש את הבקשה בעזרת העובדת הסוציאלית בבית החולים.

    ניתן במקביל לפנות לחברת סיעוד הנותנת שירותי סיעוד לזכאי גמלת סיעוד, ולבקש "טרום סיעוד"– מספר שעות הניתנות על ידי חברת הסיעוד, ללא תשלום, עד לקבלת תשובה מביטוח לאומי לגבי הזכאות לגמלת סיעוד.

    מה עושים כאשר זקוקים לעזרה מיידית בתפקוד?

    שיקום

    שחרור מוצלח מבית החולים קריטי להצלחת תהליך השיקום של הזקן. כדאי להתייעץ עם הרופא והצוות המטפל לגבי מצבו התפקודי והעזרה העתידית שיזדקק לה בביתו. רצוי לבדוק אם בן המשפחה זכאי לשיקום באשפוז או בקהילה לאחר שחרורו מבית החולים. במידה ומצבו הרפואי של הזקן דורש השגחה רפואית וטיפולים אינטנסיביים, הוא מופנה לשיקום באשפוז. קיימת גם אפשרות של שיקום בקהילה.

    לזכויות קשישים בשיקום לחצו כאן

    סיעוד לניצולי שואה לאחר שחרור

    50 שעות סיעוד לאחר אשפוז (יש צורך להגיש בקשה עוד בזמן האשפוז)

    ניצולי שואה המשתחררים מבית החולים בחזרה לקהילה ואינם מקבלים עדיין גמלת חוק סיעוד, יכולים לקבל 50 שעות סיעוד בבית לתקופה של חודשיים או עד קבלת גמלת סיעוד מביטוח לאומי ובתנאי שההכנסה אינה עולה על  10,447 ש"ח ברוטו (לא כולל תגמולים ורנטות בגין נרדפות) לפי הגדרת נצרך על פי הרשות לזכויות ניצולי שואה (הלשכה לשיקום נכים לשעבר) במשרד האוצר (מעודכן לאוגוסט 2022). חשוב לדעת כי ניצול שואה יכול לבקש הטבה זו באמצעות הקרן לרווחה לנפגעי השואה רק בזמן האשפוז. יש לפנות עוד בזמן האשפוז לעובדת הסוציאלית בבית החולים ולהגיש בקשה לקרן. ניתן להגיש בקשה אחת בשנה. מקרים חריגים נבחנים לגופם לאחר פנייה לקרן.

    תכנית סול"ם בקהילה

    התכנית מופעלת על ידי הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל. היא מיועדת לניצולי שואה המתגוררים בקהילה ונמצאים במצב של חולי ומשבר. ניצולי שואה העומדים בקריטריונים יכולים להיות זכאים ל-50 שעות סיעוד למשך חודשיים, על ידי התחייבות שהקרן מוציאה לחברת סיעוד שאושרו על ידה, אפילו אם ניצול השואה אינו מאושפז בבית חולים. מטרת התכנית היא למנוע אשפוזים והתדרדרות תפקודית במצב שעשויה להוביל לאשפוז כרוני ומעבר למסגרת מוסדית. הפנייה לסיוע זה נעשית באמצעות עובדת סוציאלית בקופת חולים. ניתן להגיש בקשה אחת לסיוע בשנה.

    לפרטים נוספים על הקריטריונים לזכאות, לחצו סולם בקהילה

    תוספת 9 שעות סיעוד שבועיות

    ניצולי שואה העונים על תנאי הזכאות ומקבלים גמלת סיעוד ברמות 3 (רק ברמת תלות מזכה 6), 4, 5 ו-6 מלאה (לא מופחתת בשל הכנסות) או זכאים לקצבת שירותים מיוחדים בהיקף של 105% או 175% או זכאים לשעות "עזרה לזולת" מטעם משרד הבטחון, יכולים לקבל  9 שעות סיעוד נוספות.

    לפרטים נוספים על הסיוע לניצולי שואה בשעות סיעוד, לחצו כאן

    לפרטים נוספים, ניתן לפנות לעמותת "אביב".

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 29.6.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן