יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    אשפוז במחלקות סיעוד מורכב

    האשפוז במחלקות סיעוד מורכב הוא באחריות ובמימון קופת החולים המבטחת, אך כרוך בתשלום השתתפות עצמית על ידי המטופל

    עודכן לאחרונה:23/08/23

    מחלקת סיעוד מורכב היא מחלקה גריאטרית המטפלת בחולים שהוגדרו סיעודיים מבחינת רמת התפקוד שלהם, ובנוסף לטיפול הסיעודי זקוקים לטיפול והשגחה רפואיים במסגרת אשפוז. מחלקה לסיעוד מורכב מטפלת גם בחולים הסובלים ממחלות סופניות (במצבים רפואיים שהוגדרו על ידי משרד הבריאות). במקרים אלו המחלקה מספקת טיפול תומך פליאטיבי שמטרתו להקל על הסבל של החולה ולעזור לו לשמור על איכות חיים סבירה.

    מה עלות האשפוז?

    האשפוז במחלקות סיעוד מורכב הוא באחריות ובמימון קופת החולים המבטחת, אך כרוך בתשלום השתתפות עצמית על ידי המטופל לכל יום אשפוז. מי שיש בידיו ביטוחים משלימים בקופת חולים ייתכן ויהיה זכאי לאשפוז (לפחות לחלק מהתקופה, בדרך כלל ל-60 ימים הראשונים) ללא השתתפות עצמית.

    במקרים בהם מצבו הכלכלי של האדם החולה אינו מאפשר את תשלום ההשתתפות העצמית, יש מקום לפנות לקופת חולים בבקשה להנחה.

    בנוסף, במסגרת חוק בריאות ממלכתי לא ניתן לקבל הנחה או פטור מהשתתפות עצמית לאשפוז במסגרת סיעודית מורכבת. יחד עם זאת, כל קופת חולים הגדירה אלו אוכלוסיות יהיו זכאיות להנחה. לכן, כדאי לבדוק בקופת החולים האם יש זכאות להנחה או פטור, גם אם אין ביטוח משלים דרך קופת חולים.

    במידה ויש ביטוח פרטי, מומלץ לבדוק זכאות לתשלום חודשי.

    נפגעי תאונת עבודה– האחריות לטיפול בהם מוטלת על הביטוח הלאומי. אדם שהוכר כנפגע עבודה זכאי לקבל טיפול רפואי על רקע הפגיעה בעבודה מבלי לשלם השתתפות עצמית. הביטוח הלאומי הגיע להסכם עם הקופות למתן שירות רפואי לנפגעי עבודה, על פי כללי הזכאות שהחוק מעניק לנפגע עבודה.

    נפגעי תאונות דרכים– באחריות קופות חולים. נפגעי תאונות דרכים זכאים לפטור מתשלום היטל השתתפות עצמית לכל טיפול רפואי הנובע מהתאונה, כולל אשפוז סיעודי מורכב.

    מהם הקריטריונים לאשפוז במחלקת סיעוד מורכב?

    1. האדם החולה מוגדר כמי שנמצא באופן קבוע, לא זמני, כחולה סיעודי או תשוש נפש.
    2. אנשים סיעודיים במצב שאינו יציב, עם בעיות רפואיות שלא מצריכות אשפוז בבית חולים כללי, אך נדרש טיפול וניטור רפואי רצוף.
    3. האדם החולה זקוק לטיפול סיעודי ורפואי עקב בעיה או בעיות רפואיות:
    • פצעי לחץ בדרגה 4-3 בעור.
    • צורך בטיפול בעירוי נוזלים או במתן תרופות תוך ורידי לזמן ממושך.
    • בעיות נשימתיות הדורשות טיפול רפואי וסיעודי קבוע, הנשמה (ללא טרכאוסטומיה) דרך מכשיר (bipap) טיפול צמוד עם עומס טיפולי.
    • מטופל סיעודי הזקוק באופן קבוע לדיאליזה או המודיאליזה.
    • מטופל הסובל ממחלה ממאירה הדורשת טיפול אקטיבי.
    • מטופל הזקוק לעירוי דם בתדירות תכופה של יותר מפעם בחודש לתקופה ממושכת.

    אילו חולים לא מתאימים לאשפוז במחלקות סיעוד מורכב?

    • חולים סיעודיים או תשושי נפש שאינם זקוקים לטיפול רפואי פעיל- חולים אלו אינם מתאימים לאשפוז במחלקות סיעוד מורכב אלא יכולים לחזור לביתם עם עזרה צמודה (עובד זר) או לפנות לסידור מוסדי בבית אבות במחלקות סיעודיות. חולים אלו יכולים לפנות למשרד הבריאות בבקשה להשתתפות במימון האשפוז בבתי האבות.
    • חולה שנמצא במצב סיעודי או תשוש נפש- אבל בעל פוטנציאל שיקומי- זכאי לשיקום.

    • חולה שיכול להיות מטופל בביתו, לא מתאים לאשפוז במחלקה סיעוד מורכב.

    • חולה הזקוק להנשמה ממושכת מתאים לאשפוז במחלקה המתאימה למצבו.

    • חולה הנמצא בתהליך גמילה לאחר הנשמה ממושכת.

    • אנשים שאינם סיעודיים/ תשושי נפש באופן קבוע והנם כרגע סיעודיים על רקע בעיה רפואית פעילה שמצריכה איזון וטיפול, כמו- מחלה זיהומית, אי ספיקת לב לא יציבה.

    מה עושים במקרה בו יש חילוקי דעות לגבי זכאות לאשפוז במחלקה?

    האחריות על אשפוז במחלקת סיעוד מורכב היא על קופת החולים שבה מבוטח המטופל. במקרים בהם יש אי הסכמה בין הקופה המבטחת לבין בית החולים או המטופל ומשפחתו יש לפנות לנציב קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי.

    תהליך האשפוז במחלקות סיעוד מורכב

    הטיפול במחלקות סיעוד מורכב כולל טיפול ומעקב רפואי אינטנסיבי על ידי רופא המחלקה ורופאים יועצים בעת הצורך. האשפוז כולל טיפול סיעודי, מעקב וטיפול של דיאטנית במחלקה, מעקב וטיפול של עובדת סוציאלית במחלקה וטיפולים במקצועות הבריאות (פיזיותרפיה, ריפוי ועיסוק וכו') בתדירות קבועה לפי תכנית הטיפול המותאמת לכל חולה.

    תפקיד בני המשפחה המטפלים בחולה המאושפז במחלקת סיעוד מורכב

    האשפוז במחלקות סיעוד מורכב הוא אשפוז ממושך, כאשר ברוב המקרים מדובר באשפוז כרוני. חשוב לעזור לחולה המטופל להרגיש בנוח במהלך האשפוז, להביא לו מעט חפצים אישיים מהבית שיקלו עליו את מהלך האשפוז ויגרמו לו להרגשה יותר נעימה וביתית בחדר (יש לתאם מראש עם האחות האחראית לקבל את אישורה). כדאי להביא מעט בגדים רגילים, תמונות אישיות להניח ליד המיטה, חלוק ונעלי בית.

    חשוב להיות בקשר רציף עם צוות המחלקה, ללוות את החולה במהלך האשפוז, לבקר את החולה בצורה סדירה ככל שניתן ולהוות לו מסגרת תומכת. משפחות המעוניינות בכך, יכולות להיעזר בשירותי השגחה של אחות. האשפוז הממושך והשהייה במחלקה אינם פשוטים גם עבור בני המשפחה. חשוב לדעת שעו"ס וצוות המחלקה הם כתובת לתמיכה וייעוץ עבור בני המשפחה המטפלים. ניתן לפנות אליהם, לשתף אותם בקשיים ולקבל מהם מידע והדרכה.

    פורסם: 6.8.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן