יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    איך לפנות זמן לעצמך? מדריך למטפל העיקרי

    חמש דרכים לפנות זמן לעצמך במהלך הטיפול בהורה המזדקן

    עודכן לאחרונה:31/07/23

    כאשר אנו מטפלים בבן משפחה רובצות על כתפינו מטלות ודאגות רבות. בריאותו של בן המשפחה, מצבו התפקודי והנפשי, שגרת יומו, יכולתו הכלכלית, אחזקת משק הבית שלו, תזונה, קשר עם הרופא המטפל, לצד נושאים ביורוקרטים רבים, מעסיקים את מחשבתנו. כדי למנוע שחיקה תוך כדי הטיפול במקורבים אלינו, חשוב מאוד לדעת להציב גבולות ולהקדיש זמן יקר והכרחי להתרגעות ולמילוי מצברים. זמן אישי זה של מנוחה מודעת ופסק זמן מהטיפול, יכול לתרום באופן ניכר לתחושה האישית, לטיפול, למערכות היחסים שלנו, ולתחושה של כל בני המשפחה שסביבנו. להלן 5 אפשרויות למציאת זמן יקר ערך זה.

    1. תכנון מראש (במידת האפשר)

    כדאי להיערך מראש (במידת האפשר) לקראת טיפול בבן משפחה. במידה ובן המשפחה דורש טיפול צמוד, יש לבדוק אפשרות לשכור שירותי מטפל סיעודי, או לקבל עזרה סיעודית או כספית דרך קצבאות המוסד לביטוח לאומי. יש לקחת בחשבון את מקום המגורים של בן המשפחה החולה ושל בן המשפחה המטפל בו. רצוי לשקול ביחד עם בן המשפחה הזקן לבצע ייפוי כוח על חשבונותיו למקרה שהוא לא יוכל לתפקד באופן עצמאי. בנוסף יש לחשוב על לוחות הזמנים הנדרשים לטיפול בבן המשפחה, ולוודא שהם מתואמים ומשתלבים באופן אופטימאלי בשגרת החיים של בן המשפחה המטפל.

    2. "קנו זמן" והציבו גבולות

    חשוב לפנות זמן לימי חופש קבועים, ולדאוג לשגרת יום מסודרת לבן המשפחה בהתאם ליכולותיו ולסביבתו, לפיזור סמכויות בין בני משפחה וגורמי טיפול נוספים. ניתן להיעזר בשירותים עירוניים כמו: שירותי קהילה תומכת, מועדונים או מרכזי יום לקשיש, על מנת לערב עוד גורמים שיסייעו לזקן על בסיס יומי או שבועי, בכל עזרה רפואית, פיזית או חברתית נדרשת. כדאי להיעזר במטפלים בשכר בעת הצורך. הזמן בו בן המשפחה המטפל מתאוורר מהטיפול הוא חיוני וחשוב להמשך פעילותו. יש לוודא גם ממרחק כי הקשיש נוטל את תרופותיו בזמן, נמצא בסביבה נעימה ונוחה, ויכול לצלצל למטפל העיקרי במידת הצורך.

    3. לימדו להתנתק

    כאשר בן המשפחה המטפל לוקח זמן לעצמו, כדאי לו לבחור ולעשות דברים שמנעימים עליו את זמנו על מנת "לנקות את הראש" משגרת הטיפול. לצאת לטיול קצר, להשתתף בפעילות ספורטיבית או יצירתית, לנוח, להיפגש עם חברים, וליצור זמן של איכות אישית, טרם החזרה לטיפול בבן המשפחה.

    4. לימדו לחלק את המטלות בין אחרים

    מומלץ למטפל להיעזר בבני משפחה נוספים בטיפול במסגרת יכולותיהם. ניתן לחלק תפקידים מראש ולבנות יחד לוח תורנויות, על מנת לאפשר למטפל זמן לשינה, לארוחות, לאיכות אישית, ולשגרת חיים נורמטיבית.

    5. חפשו דרכים יעילות לביצוע המשימות

    כדאי לחשוב על דרכים יעילות כיצד ללוות את בן המשפחה לטיפולים רפואיים ולפעילויות שונות, כיצד לטפל באופן היעיל ביותר בנושאים הביורוקרטים, לדוגמה-תשלום חשבונות ועריכת קניות בעזרת האינטרנט.

    פורסם: 26.2.2014

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן