יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    בחירת לשכה פרטית לקראת העסקת עובד זר

    כמה עולה רישום לחברה העוסקת בהשמת עובדים זרים, מי אחראי על הכשרתם של העובדים?

    עודכן לאחרונה:24/05/23

    רשימת לשכות פרטיות (תאגידים) מורשים נוהל לשכות פרטיות נוהל לשכות פרטיות

     

    בשנים האחרונות הולך ועולה מספר החברות שמציעות שירותי סיעוד והשמת עובדים זרים למשפחות הנזקקות לכך. בשוק הרווי בחברות כאלה, קל מאוד 'ליפול' על חברה שאיננה מספיק מקצועית או לעתים כזו שפועלת ללא רישיון. על מנת למנוע הסתבכויות עם רשויות החוק ועגמת נפש לחולה ומשפחתו חשוב לדעת כיצד לבחור לשכה פרטית להבאה, לתיווך ולטיפול בעובדים זרים בענף הסיעוד (תאגיד) ועל מה היא אמונה במסגרת ההסכם עם המעסיק והעובדים הזרים.

    תרשים בנושא בחירת לשכה פרטית (תאגיד). המידע מופיע בטקסט מפורט בהמשך.

     

    כיצד מתחיל תהליך העסקת עובדים זרים?

    כל מעסיק וכל עובד זר בתחום הסיעוד חייבים להיות רשומים בלשכה פרטית (תאגיד). לצורך הרישום יש לפנות לאחת הלשכות המורשות ולחתום על טופס בקשה להירשם בה. לאחר מכן מקבלים העובד הזר והמעסיק אישור בכתב על רישומם. על אישור זה חשוב לשמור, משום שהוא מהווה אישור על רישומם כחוק.

    עם זאת, העובד הזר והמעסיק יכולים לעזוב את החברה ולעבור להירשם בלשכה אחרת ללא שום הגבלה ובכל זמן שירצו.

    בבואנו ליצור התקשרות עם לשכה פרטית חשוב להבין, כמו בכל עסקה אחרת, מה בעצם הרווח של הצד השני ובמקרה שלנו של הלשכה הפרטית המייבאת את העובדים הזרים. החברה איננה רשאית לגבות בעבור עצם הרישום אליה. עם זאת, היא רשאית לגבות בעבור שירותים שהיא חייבת לספק, כגון- ביקורים רבעוניים בבית המטופל, עזרה בפתרון בעיות בהעסקה של העובדים הזרים, סיוע בהארכת היתרי העסקה לעובדים הזרים, אשרות שהייה בישראל וכדומה.

    הלשכות הפרטיות (תאגידים) מורשות לגבות מהמטופל סכום חודשי של 70 שקל כולל מע"מ וחד פעמי של 2000 שקל כולל מע"מ. במידה והלשכה גבתה דמי השמה בסך 2000 שקל היא לא תוכל לגבות מהמעסיק תשלום נוסף מעבר לתשלום החודשי במשך שנה מיום ההשמה, גם אםהשימה אצל המעסיק עובדים אחרים באותה התקופה.

    אם תקופת עבודתו של עובד זר שהושם אצל מטופל על ידי לשכה נמשכת פחות משנה, והפסקת עבודת העובד הזר לא נבעה מפטירת המטופל או מעבר שלו לבית אבות, והלשכה לא השימה אצל המטופל עובד זר חליפי לשביעות רצונו, תשיב הלשכה למטופל החזר יחסי בהתאם למספר החודשים שנותרו עד לתום 12 חודשים מתאריך ההשמה.

    למידע נוסף: רישום העסקת עובד זר בסיעוד על ידי לשכות פרטיות מורשות

    למאמר מקיף העוסק על העסקת עובדים זרים

    תפקידה של הלשכה הפרטית (תאגיד)

    ללשכות פרטיות יש מספר תפקידים:

    1. מיון עובדים זרים ובחירתם בהתאם לכישוריהם ולהתאמה בינם לבין המעסיקים.
    2. הכשרה והדרכת עובדים זרים בתחום הסיעוד בטרם העסקתם, והדרכה של כל עובד זר בהתאם לצרכים המיוחדים של המטופל.
    3. הכנת חוזה העסקה למעסיק ולעובד הזר. חוזה זה יהיה באישור של עורך דין שווידא כי הוא תואם את דיני העבודה בארץ ואת הנהלים וההתחייבות החלים במקרה של העסקת עובדים זרים בתחום הסיעוד.
    4. סיוע למעסיק בהסדרת תשלומי ביטוח רפואי וביטוח לאומי עבור העובד הזר. עזרה לעובד הזר במידה והוא מעוניין להגיש תביעה לאחד מהגופים האלה.
    5. סיוע למעסיקים בהגשת בקשה להיתר להעסקת עובד זר בתחום הסיעוד, ועזרה בהארכת תוקף ההיתרים.
    6. סיוע בהסדרת אשרות עבודה לעובדים הזרים והארכתן על פי הצורך.
    7. עזרה למעסיק ולעובד הזר מול חברת הביטוח וגופים רפואיים במקרה שהעובד הזר חלה. אם העובד הזר חלילה נפטר, החברה תדווח על כך לרשות ההגירה ולשגרירות ארץ מוצאו של העובד בישראל. החברה תסייע גם בכל הסידורים שנדרשים לאחר המוות.
    8. להבטיח העברת תשלומים מהמעסיק עבור הביטוח הרפואי של העובד הזר. דיווח לממונה בכל מקרה של חריגה מהתשלומים, לרבות שכר עבודה.
    9. ביקור עובד סוציאלי מטעם החברה בביתו של המטופל, על מנת להבין מהם צרכיו ולהתאים לו עובד זר. לאחר תחילת עבודתו, יעקוב העובד הסוציאלי אחר עבודתו, על ידי שיחות עם העובד הזר וביקורים בביתו של המטופל תוך 30 יום מיום ההשמה. בהמשך, הביקורים יתקיימו לפחות פעם בחצי שנה. לאחר כל ביקור יכין העובד הסוציאלי דוח על ממצאי הביקור, שיתויק בתיקו של החולה בחברת הסיעוד. אם קיים חשש לאלימות, להטרדה מינית וכדומה, על העובד הסוציאלי לדווח על כך לממונה.
    10. אם המעסיק מעוניין להחליף את העובד הזר, או במידה והעובד הזר מעוניין להפסיק את עבודתו, על חברת הסיעוד למצוא לעובד הזר מקום עבודה אחר.

    לסיכום, בעת בחירת לשכה פרטית, נסו להתרשם מרצינות החברה דרך בחינת התייחסותה לנקודות שהוזכרו לעיל. חפשו חברה שמספקת מגוון פתרונות – מטפלים זרים ממדינות שונות בעולם. בדרך זו ניתן ליצור התאמה מקסימאלית בין העובד הזר, כישוריו והמנטאליות שלו לבין החולה. התאמה בין השניים תבטיח העסקה לאורך זמן ושביעות רצון מצד שני הצדדים. בחירה נכונה של הלשכה הפרטית תיתן לכם הרבה שקט גם בנוגע לשאר הזכויות והחובות הכרוכות בהעסקת עובדים זרים.

     

    פורסם: 15.4.2015.

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן