יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    חלוקת הטיפול בין בני המשפחה

    כיצד ניתן לחלק את הטיפול בזקן בין בני המשפחה באופן הטוב ביותר?

    עודכן לאחרונה:03/08/23

    על הקשיים בטיפול בהורה מזדקן

    הטיפול בהורה הזקן הוא זכות אך, דורש השקעה רבה. פעמים רבות יהיה עליכם לנווט בין משימות שונות. עליכם לקחת אחריות על מטלות כמו- מועדי נטילת תרופות או ביקורים אצל הרופא, בתוך סדר יום עמוס ממילא. בנוסף, פעמים רבות, מלווה הטיפול בהורה הזקן בעומסים נפשיים, שעה שהיפוך התפקידים בין ההורה לילד עשוי לתסכל את שני הצדדים. כל האמור, בתוספת התמודדות עם העלויות הכלכליות הכרוכות בטיפול בבן המשפחה, עשויים ליצור מערכת של לחצים על המטפל.

    האם לבחור בן משפחה אחד שיטפל או לחלק את המשימות?

    עם התעוררות הצורך לטפל ולסעוד את ההורה הזקן, עולה השאלה על מי תוטל האחריות להיות המטפל העיקרי? הדבר מוביל לעתים לסכסוכים משפחתיים ולבחירה לא מושכלת של מטפל, בעיקר כתוצאה מהבלבול הראשוני שמביא עמו המצב החדש והצורך במענה מיידי. לפעמים לא עולות שאלות ואת התפקיד לוקח בן משפחה מסוים, בדרך כלל בת משפחה מסוימת.

    מומלץ מאוד לכנס את בני המשפחה הקרובים לשיחה בנושא ולבחור את המטפל העיקרי  מתוך הסכמה משותפת ומלאה של בני המשפחה. כדאי לבחור מטפל עיקרי שיהיה האחראי הראשי לדאגה לזקן, על מנת שהטיפול בו לא ייפול בין הכיסאות. אולם זכרו– המטפל העיקרי הוא רק ה"מנצח" על הטיפול בזקן, ולא האדם שעל כתפיו ייפול נטל הטיפול כולו. על בני המשפחה האחרים להירתם לטיפול בזקן ככל שניתן, ולחלק ביניהם את המשימות באופן שאף אחד מהם לא יקרוס תחת העומס.

    עצות לחלוקה נכונה של המטלות – סדרי עדיפויות

    רשימת המטלות היומיות הכרוכות בטיפול בזקן בצירוף מטלותיכם הרגילות, עלולה לעתים להיראות אין-סופית ובלתי אפשרית. לכן, חשוב שתעצרו כדי לקבוע סדרי עדיפויות. לא כל המשימות שלפניכם הן בעלות חשיבות זהה, ועליכם להעריך את מיקומן של משימותיכם השונות ברשימה. כדאי לתכנן תכנית טיפולית בזקן על פי סדר העדיפויות שתקבעו. תוכלו להתייעץ עם עובד סוציאלי שיעזור לכם בבניית התכנית על בסיס הצרכים של ההורה.

    ערכו רשימה של משימות, חלקו אותן לפי נושאים

    חלוקת המטלות ליחידות זמן- יום, שבוע, חודש תהיה לעזר רב. חלקו את המשימות על פי נושאים, כדי שיהיה קל יותר לחלק אותן לאחר מכן בין השותפים. לדוגמה, אם אחד מבני המשפחה מיומן יותר בעבודות הבית והאחר הוא בעל רכב והתנדב להסיע את בן המשפחה כשיזדקק לכך– היינו תחבורה או טיפול בבית. חלוקה כזו תסייע לכם כמטפלים העיקריים לשתף את האחרים באופן היעיל ביותר.

    חלוקת תפקידים

    כאמור, גם בתור המטפלים העיקריים, לא מצופה מכם לשאת את נטל הטיפול לבדכם. בפגישות משפחתיות בקשו מכל אחד מבני המשפחה להתנדב למשימה מסוימת, קטנה ככל שתהיה, על פי כישוריהם והזמן הפנוי שלהם. חלקו את המשימות בין בני המשפחה.
    חשוב מאוד שתלמדו להאציל סמכויות: פעמים רבות אנו מעדיפים להימנע מהטרחה שבהסברים אודות טיב המשימה לאדם נוסף או חשים אי נעימות לבקש, דבר המוביל אותנו לבצע את רובן הגדול של המשימות בעצמנו. ריבוי משימות כזה הוא מיותר ורק מונע מאיתנו להשלים את כולן. חלק חשוב בארגון נכון של זמן ומשימות הוא ללמוד להאציל סמכויות ככל הניתן. זכרו שלהסביר לראשונה לבן משפחה נוסף, למשל, אודות קניית התרופות להורה עשוי לגזול זמן רב יותר מקנייתן בעצמכם, אך בפעמים הבאות ההסבר כבר לא יידרש, ולכן האצלת הסמכויות תוביל לחסכון זמן בטווח הרחוק ולהקלה בהתמודדות עם המצב החדש.

    "להיות מטפלת עיקרית"- הסיפור האישי של מירי פטנקין

    פורסם: 22.7.015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן