יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    אי ספיקת לב אצל זקנים

    אי ספיקת לב היא תסמונת כרונית שממדיה הולכים ומתרחבים. מה מאפיין אותה ומהם הטיפולים האפשריים?

    עודכן לאחרונה:30/07/23

    אי ספיקת לב

    הלב הוא למעשה משאבה המזרימה דם לכל חלקי הגוף. במצב של אי ספיקת לב, שריר הלב אינו מסוגל להזרים את כמות הדם הדרושה עבור תפקודי הגוף השונים. תסמונת זו מתפתחת בעקבות ליקוי בתפקוד התכווצות שריר הלב, או לחילופין – הפרעה ביכולת המילוי של חדר הלב השמאלי ולפיכך קושי בהרפיית שריר הלב. זו האחרונה נפוצה יותר בקרב חולים מבוגרים יותר.

    התסמונת מתחלקת לשני סוגים– אי ספיקת לב שמאל ואי ספיקת לב ימין. לעתים הפגיעה היא בשני צדי הלב.

    אי ספיקת לב שמאל

    מתאפיינת בירידה ביכולת ההתכווצות של החלק השמאלי של הלב, האחראי על קבלת תאי דם נושאי חמצן מהריאות והזרמתם לשאר חלקי הגוף. הדבר מוביל למחסור של חמצן באיברי הגוף ולהצטברות של דם בכלי הדם הריאתיים, ומכאן לקוצר נשימה ופגיעה ביכולת למאמץ פיזי. הצטברות פתאומית של דם בכלי הדם הריאתיים עלולה אף לגרום לבצקת ריאות הבאה לידי ביטוי בקוצר נשימה חריף וקריטי.

    באי ספיקת לב ימין

    ההפרעה הנה בכושר ההתכווצות של חלקו הימני של הלב, האחראי על הזרמת תאי הדם הנושאים פחמן דו-חמצני מאיברי הגוף אל הריאות. הדבר מוביל להצטברות דם "משומש" בוורידים המתבטאת בבצקות באזורי הקרסוליים והגב התחתון.

    הסיבות לאי ספיקת לב

    מחלת לב כלילית, הפוגעת בעורקים המספקים דם לשריר הלב, ועומס ממושך על הלב עקב לחץ דם גבוה באופן כרוני וממושך הם הגורמים השכיחים ביותר לפגיעה בשריר הלב. פגיעה בשריר הלב והחלשת תפקודו כתוצאה מאוטם שריר הלב ("התקף לב"), זיהום בשריר הלב או פגיעה מולדת עשויים להוביל לאי ספיקת לב. גם מחלות או נזק למסתמי הלב, מחלת ריאות ארוכה וחריפה, פעילות מוגברת של בלוטת התריס וצריכת אלכוהול מופרזת, עלולים לגרום לאי ספיקת לב.

    מעבר לכך, קיימים גורמי סיכון להחמרת מצבם של הסובלים מאי ספיקת לב, וביניהם אנמיה חריפה, קצב לב מהיר, צריכת מופרזת של מלח, השמנת יתר, עומסים פיזיים ונפשיים, ועוד.

    אי ספיקת לב – מימדי התופעה

    אי ספיקת לב שכיחה בעיקר בקרב האוכלוסייה הזקנה, ומימדי הופעת המחלה הולכים ומתרחבים. הטיפול באוטם שריר הלב התייעל משמעותית, דבר המוביל לכך שפחות זקנים מתים כתוצאה מאוטם שריר הלב, אולם ממשיכים את חייהם עם פגיעה לבבית– אי ספיקת לב. בנוסף, העלייה בתוחלת החיים מובילה לשכיחות הסובלים ממחלות לב כליליות ולחץ דם גבוה (מחלות האופייניות לגיל המבוגר) שהם גורמי סיכון מרכזיים לאי-ספיקת לב.

    התסמינים העיקריים לאי ספיקת לב

    תסמיניה המרכזיים של אי ספיקת לב שמאל מתחילים בעייפות, בירידה בתפקוד הגופני ובקוצר נשימה במאמץ. עם התקדמות המחלה, קוצר הנשימה מופיע במאמצים קטנים יותר, ולבסוף גם במצב של מנוחה. בשלבים המתקדמים יותר של המחלה, קוצר הנשימה עשוי להוביל ליקיצה לילית ובנוסף עשויים להופיע תסמינים כגון ירידה בתאבון, עלייה במשקל, נפיחות בקרסוליים, הטלת שתן תכופה במהלך הלילה, וקשיים קוגניטיביים אצל חולים מבוגרים. בשלבים החמורים של המחלה תיתכן גם בצקת ריאות.

    תסמיני אי ספיקת לב ימין הנם בצקות פריפריאליות (נפיחות בקרסוליים ובגב התחתון) וגודש ורידים צווארי.

    אי ספיקת לב – טיפולים אפשריים

    הטיפול באי ספיקת לב הוא לרוב תרופתי. נטילת תרופות לטיפול במחלות לב דורשת מעקב רפואי צמוד והקפדה על התמדה בנטילתן. בנוסף, ישנם מספר טיפולים לא-תרופתיים עבור אי ספיקת לב, ובראשם קוצב הלב הדו-חדרי המיועד לחולים הסובלים מאי ספיקת לב חריפה. גם ניתוחים שונים לתיקון מבנה הלב או ניתוחי מעקפים עשויים לסייע לחולי אי ספיקת לב.

    מהפן הלא-פולשני, ניתן לטפל בסובלים מאי ספיקת לב באמצעות תכניות שיקום הכוללות פעילות גופנית מודרכת שמטרתה לשפר את היכולת התפקודית ותוחלת החיים של החולים.

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו ייעוץ רפואי ו/ או המלצה לטיפול ו/ או תחליף לטיפול.

    פורסם: 25.4.2010

    (תמונה להמחשה unsplash)

    ספיקת לב

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן