יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    משלבים בין טיפול בהורים זקנים ועבודה

    איך ניתן לשמור על מקום העבודה כשמטפלים בהורים זקנים?

    עודכן לאחרונה:02/08/23

    הטיפול בהורה הוא זכות אך גם דורש השקעת זמן ומאמץ, שעשויים לגדול עם הזמן והשינויים במצב ההורה. בחיי היום-יום, מרביתנו נתקלים גם כך בקשיים לתמרן בין שעות עבודה עמוסות והרצון לבלות זמן עם בני משפחה וחברים. קשיים אלה מתעצמים כאשר מתעורר הצורך לטפל בהורה. מעבר להשקעת זמן, עשויות להתווסף גם הוצאות כספיות- לרכישת תרופות ואביזרי סיוע, לתשלום למטפל, להשתתפות במימון דיור מוגן או אשפוז סיעודי ועוד. ההוצאות הכספיות הנוספות, בשילוב עם העובדה שהזמן שניתן להשקיע בעבודה מצטמצם, עלולות לגרום לבן המשפחה המטפל למשבר כלכלי.

    החשש לאובדן מקום העבודה מאיים על רבים מאיתנו, בייחוד אלה מביננו המטפלים בבן משפחה. זאת, משום שצרכיו המיוחדים של בן המשפחה יפלשו פעמים רבות לשעות העבודה (לדוגמה- ליווי לתור אצל הרופא, או אף לבית החולים) ועלולים לפגוע בתפקוד המטפל בעבודה. הצורך לדאוג גם לכלכלתו של בן המשפחה הזקן מעורר דחיפות גדולה אף יותר בשמירה על מקום העבודה.

    תכנון וקביעת סדרי עדיפויות

    על מנת להצליח לתמרן בין תחומי האחריות השונים ולאזן את הדרישות הרבות, כדאי לתכנן את ימיכם בקפידה ולקבוע סדרי עדיפויות למשימותיכם. חישבו קדימה על המשימות החשובות ביותר שעליכם לבצע ולעומת זאת על המשימות עליהן ניתן לוותר, או שניתן לדחות או להאציל את הסמכות לביצוען על אדם אחר. מומלץ לערוך רשימות של משימותיכם, על מנת שלא תשכחו לבצע את אלו מהן שהחלטתם לדחות. רשימות מסודרות יכולות להועיל בהתמודדות עם ריבוי משימות ולוודא שהמשימות שנדחו לא ישכחו.

    לרוב, כאשר בן משפחה מאבד את עצמאותו, אחד מבני המשפחה לוקח על עצמו את האחריות למרבית הטיפול בו. בן משפחה זה נקרא המטפל העיקרי (בן משפחה מטפל) והוא נושא בחלק הארי של המשא הפיזי, הנפשי והכספי של הטיפול בזקן. נוכחות של מטפל עיקרי אינה פוטרת את יתר בני המשפחה מן הטיפול בבן המשפחה ומומלץ מאוד להיעזר בהם ככל האפשר, על מנת שהמטפל העיקרי יוכל לשמור על שגרת חייו. בתור מטפלים עיקריים, נסו "לסנן" מבין המטלות הנדרשות רק את המטלות שאתם ורק אתם חייבים לעשות ואת היתר חלקו בין בני משפחה ואנשי מקצוע שיסייעו לכם.

    תקשורת עם גורמי ההנהלה בעבודה

    כאמור, הצורך לתמרן בין השקעה בשעות העבודה לבין צרכיו המיוחדים של בן המשפחה המטופל, יוצר לחץ וקשיים עבור המטפל. החשש מפני תגובת הממונים בעבודה מוסיף לרמת הלחץ שהוא עשוי לחוות. רבים מבני המשפחה המטפלים מסתירים את קיומה של "עבודה נוספת" זו שלהם מפני עמיתיהם והממונים עליהם.

    בחלק מהמקרים הרתיעה משיתוף המעסיק במצב נובעת מהחשש כי המעסיק יתפוס את בן המשפחה המטפל כ"מתלונן סדרתי", לא מסור מספיק לעבודה, לא מרוכז. החשש הוא שהתפיסה הזאת תשפיע על אפשרויות הקידום וההתפתחות המקצועית, ואולי אף תוביל לפיטורין. לפעמים החשש מוצדק מאחר ויש מעסיקים הממוקדים בעבודה בלבד, אולי משום שהם אינם מודעים מספיק להשפעה שיש לחייו האישיים של העובד על איכות העבודה שלו, התפוקה שלו, השימור שלו לאורך זמן.

    מצד שני, יש מעסיקים שמבינים שכשהעובד מקבל הכרה בקשיים שלו ותמיכה הוא ירגיש מחויבות רבה יותר לארגון, תהיה לו מוטיבציה גדולה יותר לעבודה והדבר ישפיע על יעילותו ועל התפוקות והשימור שלו לאורך זמן. מעבר לכך, במקרים בהם העובד נעדר באופן לא צפוי, מאחר, לא עומד בלוח זמנים או נראה מתוח, והמעסיק לא יודע מה קורה "מאחורי הקלעים" בחייו של העובד הוא עלול לפרש זאת לא נכון ולחשוב שהעובד לא רציני, לא מחויב לעבודה, חסר אחריות ועוד. לכן, שיחה של העובד עם המעסיק ושיתופו בתפקידו כמטפל עיקרי חשובה ודווקא יכולה להעביר מסר של מחויבות, אחריות ורצינות, ולייצר שותפות עם המעסיק. כמו כן, באמצעות שיתוף במצב ניתן יהיה לחשוב על פתרונות שיקלו על הלחץ ובכך יתרמו להפיכת המטפל לעובד טוב יותר.

    בסופו של דבר, ההחלטה לספר או לא לספר היא אישית, בהתאם להיכרותו של העובד את הארגון ואת המעסיק.

    חברים לעבודה כקבוצת תמיכה

    תתפלאו לגלות כי רבים מהעמיתים שלכם בעבודה נמצאים במצבכם ומתמודדים עם קשיים דומים. מומלץ לבנות במקום העבודה רשת תמיכה הדדית של עובדים המטפלים בבני משפחתם הזקנים וזקוקים לעזרה. שיחות ביניכם על המצב והחלפת עצות בנושא, יכולות לסייע בהתמודדות עם תחושת המועקה שלכם.

    חשיבות הטיפול בעצמך

    הצורך לתמרן בין מספר משימות רב גורם לרבים מאיתנו להזניח את צרכינו האישיים. הזנחה כזו היא טעות חמורה ומקור להגברת לחצים. לחץ כרוני עשוי לפגוע בבריאות הנפשית והפיזית, מה גם שחוסר טיפול בעצמכם עלול להוביל ליעילות פחותה הן בטיפול בבן המשפחה והן בעבודה. לפיכך, חשוב שתדאגו לבריאותכם ולא תזניחו אותה. שימרו על גישה חיובית ועל חיי חברה ומשפחה פעילים, תכננו את זמנכם ביעילות והיעזרו באנשים נוספים במידת האפשר.

    חשוב שתדאגו לטפל בעצמכם, גם אם כרוכה בכך הוצאה כספית, כיוון שבטווח הרחוק הוצאות מסוימות משתלמות. הכסף שתשלמו למטפלת שתישאר שעתיים נוספות עם בן המשפחה הזקן יחזיר לכם שעות שינה יקרות, שתשפרנה את תפקודכם.

    לצורך תמיכה וטיפול בעצמכם ניתן להיעזר באנשי מקצוע (עובדים סוציאליים, פסיכולוגים), ניתן גם להיעזר בקבוצות תמיכה המורכבות מאנשים החווים ומתמודדים עם קשיים דומים לאלו איתם אתם מתמודדים.

    לבסוף, קבלו את מגבלותיכם ואל תשכחו כי אתם עושים את הטוב ביותר שאתם מסוגלים לו. דעו כי אתם נאבקים בקשיים גדולים ביותר, והעריכו את עצמכם על התמודדותכם.

    מאמר על מניעת שחיקה.

    (תמונה להמחשה unsplash)

    המידע במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת רפואית, מקצועית או משפטית או תחליף לייעוץ רפואי, מקצועי או משפטי

    פורסם: 27.5.2015

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן