יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

    קול רעות

    "אריכות ימים" ו"היוותרות בחיים"

    איך למנוע הקפאת חשבון בנק משותף לאחר פטירת אחד מבעלי החשבון?

    עודכן לאחרונה:24/05/23

    חשבון בנק משותף הוא פיתרון מצוין לבני זוג ולהורים מזדקנים המבקשים להיעזר בילדיהם בניהול הכספים. עם זאת, לא אחת קורה שבעלי חשבון משותף מגלים, בעת פטירת אחד מבעלי החשבון, כי החשבון מוקפא עד שיימצא צו ירושה. חשוב לקבל החלטה מראש לגבי ניהול החשבון לאחר פטירת אחד הבעלים ולהסדיר את הנושא מול הבנק.

    חשבון משותף עם הורה מזדקן חייב להתבצע בהחלטה משותפת של ההורה עם ילדיו

    לשותפות בחשבון עם הורה מזדקן יש השלכות רבות ויש להתייחס לנושא בכובד ראש, טרם ההחלטה על ניהול כספי משותף. השתתפות בחשבון ההורה יכולה לפגוע בתחושת העצמאות של ההורה. בנוסף, היא יכולה לערער יחסים בתוך המשפחה, ובמקרים קיצוניים היא עלולה גם להוביל לניצול או לבעיות אחרות של יחסי אמון. חשוב להיות מודעים לבעייתיות זו ולשמור על שקיפות בניהול החשבון מול ההורה ו/ או מול שאר בני המשפחה.

    חשבון בנק משותף הוא חשבון שבו רשום יותר מבעל חשבון אחד. אם פתחתם או הצטרפתם לחשבון עם ההורה אין זה אומר כי הבעלות על הכספים והנכסים הקיימים בחשבון היא שווה. מידת השותפות נקבעת בהתאם לתנאים שהוסכמו בין שותפי החשבון.

    בחשבון משותף כל אחד מן השותפים רשאי לפעול בחשבון בנפרד. השותפים חותמים בטופס פתיחת החשבון על הרשאה הדדית שלפיה הזכות לתת הוראות בחשבון, כל עוד לא בוטלה בכתב, תהיה נתונה לכל אחד מהם לחוד. כל אחד מהשותפים רשאי לבטל את הרשאתו. במצב של ביטול הדדי רשאי הבנק לקבל הוראות בחשבון אך ורק מכל השותפים ביחד.

    מהו סעיף "היוותרות בחיים"/ "אריכות ימים"?

    סעיף "היוותרות בחיים" או "סעיף אריכות ימים" הוא סעיף שאמור להופיע בהסכם פתיחת החשבון, בו נקבע שלאחר פטירת אחד השותפים, השותף האחר רשאי להמשיך לפעול בחשבון. מטרת הסעיף היא למנוע את הקפאת החשבון בעקבות פטירת אחד השותפים ולאפשר לשותף הנותר בחיים לבצע רק פעילות שגרתית ושוטפת בחשבון עד להוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה (מאמר מקיף בנוגע לנושא למה חשוב לערוך צוואה ). כאשר בעלי החשבון חתמו על סעיף זה בעת פתיחת החשבון, בעת פטירת אחד מהשותפים יכול הבנק ילאפשר לשותף הנותר בחיים לעשות פעולות בחשבון.

    מהו טופס"היוותרות בחיים"/ "אריכות ימים"?

    בעבר נהגו הבנקים להחתים לקוחות על טופס "אריכות ימים" שהורה לבנק במקרה של פטירת אחד משותפי החשבון, להעביר את ניהול החשבון לשותף בחשבון שנותר בחיים. מומלץ לבעלי חשבון בנק משותף שחתמו על טופס אריכות ימים לוודא שהטופס בתוקף ולבדוק עם הבנק כל כמה זמן צריך לחדש את החתימה על הטופס.

    חשוב להדגיש כי חתימה על טופס אריכות ימים נועדה לאפשר ניהול שוטף ולא פעילות בניירות ערך ובחסכונות ולא גוברת על צו ירושה. הבנקים רשאים לאפשר לשותף לבצע פעולות, אך, במידה ומשך כספים ונכסים, הוא עלול להיתבע להחזירם ולחלקם בהתאם לצו הירושה.

    השימוש בסעיף אריכות ימים החל רק בשנים האחרונות ורק בחלק מהבנקים.

    חשוב לציין שבבנקים שבהם סעיף זה קיים, הוא מהווה ברירת מחדל. בעלי חשבון משותף המבקשים שבעת פטירתם הבנק ינהג באופן שונה מהאמור בסעיף אריכות ימים, צריכים לבקש לחתום על סעיף מתאים המגביל את סעיף אריכות ימים ולמסור לבנק הוראות אחרות.

    להוראות בנק ישראל בנושא.

    פורסם: 20.5.2015

    (תמונה להמחשה unsplash)

      יצירת קשר בנושאי שיקום בביה"ח רעות וזימון תור בלבד. שירותי המענה האנושי בנושא מיצוי זכויות אינם פעילים

      קול רעות

      דילוג לתוכן